Pánik NélkülÉjszakai pánikroham tünetei, kezelése

Éjszakai pánikroham tünetei, kezelése

Lehet, hogy neked is pont ezek a pánikroham tünetei?

Mik a pánikroham tünetei első fejezetben részletezem, hogy nekem például milyen volt az első pánikroham, milyen volt a második, harmadik, stb. Apropó, nekem az első pánikroham éjszaka tört rám.

Pánikbetegség: ezek jellemzőek rá

Ijesztő tud lenni. Megértem. Ilyenkor az ember megijed, úgymond, saját magától. Úr Isten – kiáltunk fel – Lehet ez pánikbetegség?

Éjszakai pánikroham gyerekeknél is előfordulhat

Néhány gondolat arról, hogy gyerekeknél az éjszakai félelem szorongás néha éjszakai pánikroham kitörésbe csap át. Éjszakai pánikroham gyerekeknél.

Éjszakai pánikroham kezelése tippek (én már voltam benne: 15 év)

Saját tapasztalat, egyrészről saját magamon tapasztaltam másrészt mások lelkisegélye közben: Éjszakai pánikroham kezelése.


Mik a pánikroham tünetei?

Arról már írtam egyik előző cikkemben, hogy én miket éltem át, amikor pánikroham tünetei között éltem 15 évet. Általában mindig ugyanazok „jöttek elő”, kisebb-nagyobb variációkban. Egy közös volt bennük legalább 10 éven keresztül: az amikor az agyam pánikrohamra készülődött, azt mindig egy baljós előrelátás, aggódás, szorongás és félelem előzte meg.

A DSM-5 agorafóbiával kapcsolatban említ pánik zavart. Előző kiadásban még önálló egység volt, de az 5. kiadás már szoros összefüggést lát pánikroham tünetei és agorafóbia között. Talán most nem untatlak az olyan tünetekkel, amik csak távolról (volt már) jellemzőek és emiatt tagja a pánikroham tünetei listának. Inkább azokat sorolom fel, amiket én is megtapasztaltam annak idején, amíg pánikbeteg voltam. Néha még éjszakai pánikroham is okozott meglepetéseket, bár nálam a pánikroham éjszaka az inkább este elalvás előtt volt.

Szapora szívverés, erős szívdobogás, megemelkedett pulzusszám: ez talán amit az ember először észrevesz saját magán. És ez a legijesztőbb, mert olyan érzés, mintha ki akarna ugrani a szíved a helyéről. A félelemtől van. A biológia akcióra hív: üss vagy fuss, fight-or-flight response, így ismert angol nyelvterületeken.

Tehát a heves szívdobogás, az elviselhetetlen félelem plusz a szorongás és rendszerint a levegőért kapkodás. Általában ezek jellemzőek egy pánikrohamra. De ezek a tünetek nagyon jellemzőek.

Az első pánikroham nem olyan, mint…

A többi.
Igen.
Az első pánikroham „aranyat ér” – valamennyi későbbi pánikroham számára.
Meg merném kockáztatni, hogy ha az első nem lenne olyan egetrengető, talán nem is következnének a többiek utána.

Az első pánikroham maradandó emléket hagy maga után. Ha csak rágondol is az ember, már önmagában az fokozott stressz okozó. Későn kerültünk (leendő feleségemmel) ágyba aznap, pontosabban azon az éjszakán, amikor életem első pánikrohamát átéltem, ami egy éjszakai pánikroham volt.

Annyira heves érzelmi reakciót vált ki, amikor így „átmegy” az első pánikroham az emberen, hogy soha nem felejti el. Valójában attól kezd – velem így volt, mikor átéltem az első pánikrohamot – tehát, attól rettegtem, hogy nehogy az, megint előjöjjön. Ezért beleég az ember fejébe a helyszin, a szituáció, …minden, minden, betegesen minden.

Az ember küldetésének érzi totál elkerülni valamennyi olyan vélt szituációt, ami az első pánikroham tünetei átélésére vezethetnek.

A második, a harmadik és a sokadik

A második pánikroham – mindig jön (ezt nem mondtam) – általában nem várat magára túl sokat. Valószínűtlen, hogy nem jön a második. Az időpontot persze nem tudjuk, csak annyit, hogy jön.

Annyiban azonban különbözik a második az elsőtől, hogy a másodiknak már van egy ún. felfutása. Úgy képzeld el, mintha egy nyitott pezsgősüvegbe préselnénk vissza a pezsgőt, miközben mindig az üveg le lenne zárva. Tudom ez fizikailag lehetetlen, a célom ezzel csak annyi, hogy érzékeltessem a pezsgősüveg tartalma folyamatosan telítődik, miközben a rendelkezésre álló pezsgősüveg térfogata állandó. Ebből bizony robbanás lesz!

Ez történik egy pánikroham kirobbanásáig. Telítődik a palack (a fej), egyre több pezsgő (aggódás, félelem, szorongás, stressz, alvászavar, fóbia, stb) kerül a lezárt palackba és… pukk (pánikroham).

A második pánikroham után azért valószerűtlen, hogy nem lesz egy harmadik is hamarosan, hiszen az első kettő már így is egy erősen fokozott stressz a fejben.

Egyébként nekem például a második pánikrohamom nem éjszakai pánikroham volt. Ha jól emlékszem, az valamikor napközben tört rám.

Pánikroham éjszaka

Szorongás és félelem. És depresszió is meghúzódhat a mélyben. Sőt valószínűleg depresszió is állhat az éjszaka, akár elalvás előtt, vagy akár az éjszaka kellős közepén felébredve a pánikroham éjszaka tünetei mögött. Ez lehetséges.

Én például, mikor az első pánikrohamot átéltem, ami éjszaka jött rám, már régóta egy gátlásos (szociális fóbia) srác voltam. Depressziós is voltam, és elfojtott, eltitkolt szorongás és félelem jellemezte időnként gyermekkoromat. Mindezt eleinte túl sok ivással, majd alkoholizmussal tetéztem; innentől már sinen voltam átélni életem első éjszakai pánikroham „élményét”.

Lehet ez pánikbetegség?

A legtöbbször erre azt szoktam mondani, hogy „szinte a kérdésben benne is van a válasz”. Ha már kimondja az ember, akkor valószínűleg körülbelül tudja is, hogy mi a pánikbetegség. De legalábbis egy pánikroham, hogy micsoda is valójában.

Nekem például éjszakai pánikroham élményem volt, mármint ami az életem első pánikrohamát illeti. Szörnyű volt, aztán a másodikkal és a harmadikkal minden még roszabb lett. Elvesztettem az addigi életem. Pontosabban az életmódomat, hiszen bármit is tettem az első, második pánikroham után, már minden arról szólt, hogy elkerüljem a legközelebbi pánikroham kitörését.

Még számos éjszakai pánikroham és nappali pánikrohamot átélve kb 10 év telt el, amíg így éltem. Aztán fordult a kocka. Pontosabban – tudod, mi magyarok szoktuk mondani, hogy – „megfordult a maci a málnásban”, ami kb. annyi mint „fordult a kocka”, stb. Namost én arra gondoltam, hogy Pálfordulás Technika nevet adok neki, ami annyi mint tudomásul venni, hogy „Ez van. Pánikbeteg vagyok.”

Szóval a fejezet címben felvetett kérdés, miszerint lehet-e ez pánikbetegség? Nos, lehet. De pontosabbat a professzionális diagnózis adhat. Pszichológus a szaktudását és a DSM-5 szakmai útmutatását egybevetve diagnosztizálhatja azt az állapotot, ami pánikrohamokhoz vezetett. Például agorafóbia.

Elalvás előtti szorongás

Mint említettem nekem az első pánikroham élményem éjszaka, pontosabban elalvás előtt tört rám. Később még a pánikbetegség alatt sokszor előfordult erős szorongás, amikből pánikroham alakult ki többször is.

Sokan így vannak ezzel. Úgy értem, hogy ahol rendszeres pánikroham fordul elő az életben azoknak egy jelentős hányadának a pánikroham éjszaka fordul elő.

Az elalvást megnehezítő gondolatok, megoldáskeresések, rutinszerű gondolati mechanizmusok, ezek mind alvászavar okozói. De sajnos nem csak alvászavarról van itt szó. Gyakran a gondolatok bizonytalansággal találkoznak. A bizonytalanság mennyisége félelmet generál. Félelem és szorongás szokta kísérni.

Így egyre nehezebb elaludni. A félelem és szorongás pedig már „nagyon közel” van egy pánikroham kitöréshez.

Gyakran halálfélelem és éjszakai pánikroham

Folytatván a fenti gondolatmenetet: a félelem és szorongás az elalvás előtt le nem csendesített elmének köszönhetően. Ez mind megoldáskeresés, ami „nem hagy nyugodni” és „nem hagy aludni sem”.

Nálam ez az elmenyugtalanságból származó félelem és szorongás átcsapott pánikrohamba. Halálfélelem volt a javából.

Alvászavar általában

Alvászavar még nem feltétlen jelent pánikroham kitörését, bár jóllehet egy pánikroham gyakorta előforduló életszakasz minden bizonnyal sok-sok alvászavar okozója általában. Innen már csak egy ugrás egy pánikroham éjszaka. Sajnos. De így van. Tudom, mert megtapasztaltam.

Pánik szerű félelem és pánikroham éjszaka

Eckhart Tolle jut eszembe, tudod a csodálatos tanítás, amit Eckhart A most hatalma című könyvében ír. De most nem a tanításról akarok beszélni, hanem arról, ahogyan Eckhart Tolle kezdi a könyvet. A sztori, ami feltárja az ő csodálatos szellemi elmozdulását egy elviselhetetlen pánik szerű félelem szinte egész nap és gyakorta pánikroham éjszaka.

Eckhart részletesen beszámol arrol a bizonyos éjszakáról, ami az apropóját adta A most hatalma című könyvének megírásához, az az volt, hogy miután azon a félelmetes éjszakán, amikor pánikroham éjszaka tört rá és nagyon nagyon kimerülten teljes félelemben ébredt fel az éjszaka közepén, ott megtörtént vele a csoda: a csodálatos elszakadás a saját őrjítő gondolkodásától, ami mint a saját farkába harapó kígyó rombolta az életét.

Éjszakai pánikroham gyerekeknél

Sajnos, mint azt a következőkben látni fogjuk a gyermekek sem kivételek az éjszakai felriadástól és pánik szerű félelemtől, de ennek – mondják a szakemberek – leginkább lidérces álmok az okai és csak nagyon csekély kivételével a szellemi egészséget szolgálják.

Szorongás gyermekkorban

Itt legtöbbünknek az a bizonyos éjszakai felriadás kisgyermekeknél néhány éves korban, ami eszünkbe szokott jutni, amire – tudod – reggel a gyermek nem is emlékszik rendszerint. Úgy tartják, hogy ez ellen nem tehetünk semmit.

Rossz álmokat szokás még okolni éjszakai felriadás miatt, amit meg inkább jó dolognak tartanak, hiszen segít feldolgozni az „eseményeket”.

Amire viszont óhatatlanul odafigyelünk szülőként, amikor a gyermek pánikszerű félelem kiséretében riad fel éjszaka, szapora pulzus, tág pupillák és kapkodó légzés szerű jelek kíséretében. A pszichológiai szakirodalom azt mondja, hogy szakorvosi segítségre akkor van szükség, ha a gyermek már elmult 7 éves és az éjszakai pánikroham többször is előfordul.

Éjszakai pánikroham kezelése

Ha ismertek lennének azok a gondolatok, amik közvetlenül vagy közvetve a rohamokhoz vezet, az nagyon hatékony lenne. De legtöbbször nem ismertek. Fura, hogy nem ismertek, hiszen az ember saját maga gondolja, majd éjszakai pánikroham lesz a következménye, vagy egy nappali roham, ám mégis elsiklunk fölötte. Velem is így volt. Nekem gyakorlatilag 15 évem siklott el anélkül, hogy konkrétan regisztráltam volna azokat a gondolatokat, amik közvetlenül a rohamokhoz vezettek. Pedig valamennyi pánikrohamba én gondolkodtam bele magam, úgymond. És mégis…

Pánikbetegség kezelése

Meg kell szeretned önmagadban azt a részedet, ami félelmet okoz. Más szavakkal meg kell váltanod önmagad. Megint más szavakkal (ez a kedvencem) meg kell szeretned a sárkányodat. Maradva a sárkányoknál: a gonosz és tüzet okádó hétfejű sárkányt át kell változtatnod Süsü a sárkánnyá.
Sárkányfű?
LoL…
Igen, de egy szivecske még hatékonyabb… vagyis hét szív medál a hétfejű sárkány nyakaiba akasztani. Az működik… persze csak a mesében… és a metafizikai értelemben is.

Az jut eszembe, hogy kisgyerekként elalvás előtti esti félelmeink szoktak lenni. Nálam legalábbis így volt. Két éves voltam, mikor úgy gondoltam, hogy a függönyt a szobámban a „betörőmedve” mozgatja, amelyik bármelyik pillanatban előugorhat a függöny mögül. Féltem tőle. A betörés gyerekkoromban elképzelt irtózatát raktam össze egy négylábú medvével. És így már egy félelmetes teremtmény volt. Féltem tőle és néha nehezen aludtam el tőle, bár 2 évesen még nem okozott semmi olyat, amit éjszakai pánikroham néven ismerünk.

Rá 30 évre éppen éjszaka volt, és elalvás előtt, amikor a „betörőmedvém” ismét aktivizálódott. No, az már pánikroham volt. A javából. Éjszakai pánikroham ráadásul. És százszor félelmetesebb, mint a betörőmedvém valaha is volt 2-3 évesen.
Csak évtizedekkel később eszméltem rá, hogy a betörőmedvém a függöny mögött, ami mozgatta a függönyt és fenyegette a kis-Gábort a nyári résnyire nyitvahagyott ablak és a szél, ahogyan lengedeztette a függönyt.
Ez van!

Vitaminok, gyógynövények

Nem csak éjszakai pánikroham kezelésére ajánlott elfogadnod, ha vitaminokat és ásványi anyagokat javasolnak. Például a B-komplex egy kiváló készítmény, magas hatóanyag tartalommal és tartalmazza az összes fontosabb B-vitamint. Ebből napi egyet javasolt elfogyasztanod. Javaslom, hogy vess egy pillantást Marcia Houstonra, aki nem más, mint Marcia Szent-Györgyi, Szent-Györgyi Albert özvegyére, aki rendszeresen él C-vitamin szedéssel, miután férje Nóbel-díjat kapott C-vitamin kutatásaiért.

Éjszakai pánikroham (és a nappali is) előnyösen kezelhető az ún. kava-kava (Piper methysticum) vagy más néven mámorbors készítmény segítségével. A Csendes-óceáni szigetvilágban őshonos borsféle növény, aminek már több ezer éve fogyasztják a gyökértörzsének kivonatát. Vallási ceremóniák alkalmával és gyógyításban használják ott a szigetvilágban évezredek óta. Európában szorongás oldó készítmény.

Azonban óva intelek a fogyasztásától, mert korábban bevonták, mert úgy találták, hogy májkárosodást okozhat. Azonban a kava-kava már visszakerült napjainkban a boltokba. Konzultálj előtte az orvosoddal!

Macskagyökérnek altató hatása van. Talán emiatt is javasolják éjszakai pánikroham megelőzése céljából.

Praktikusan

  1. A döntés: Pálfordulás technika„Ez van! Pánikbeteg vagyok!” Én is így tettem, ami segített a pánikbetegség leküzdésében. Ma már Pálfordulás technika, így nevezem.
    A döntés ami elvezet a Pálfordulás technika
  2. Pontos diagnózis: a mentális térképtűNyilván hallottad már a mondást, hogy nem lehet eljutni A-ból B-be anélkül, hogy tudnád, hogy hol van A. Ez így igaz a szellemi utakra is. Ezt szolgálja a mentális térképtű.
  3. Hasznos elfoglaltságokRossz úton járni? Vagy az álmaid útján? Nem mindegy! Általában a pánikroham a segítségedre van, hogy azt mondja: „Hé, nem jó úton jársz!”
  4. Elfogadás és A Most Hatalma (Eckhart Tolle tanítása)Eckhart Tolle acceptance fogalma, tanítása nagy segítség. Magyarul ez nem más, mikor megállunk és azt mondjuk: „Ez van!” Ezzel egyetemben el is fogadjuk a jelent a jelenben. Ez a titok nyitja.
  5. MegerősítésekA megerősítések lassan de biztosan megerősítenek szellemileg. Gyakorold a pozitív állításokat és hagyd, hogy növekedjen benned és tengerré legyen minden megerősítés csepp benned.
  6. Edzés, testmozgásA test egészsége a saját tested szeretete nélkül nem megy. Más szavakkal a test kénytelen követni a szeretet „minőségének formáját”. Testünk mindig is a szeretet-harmónia-test-szellem egységének minőségét követi. Számtalan példát láthatunk; nem csak embertársainkon, de önmagunkon is.
  7. Meditáció, relaxációA meditáció segít, ha pánikbetegség, éjszakai pánikroham lennének, amiket ki szeretnél relaxálni magadból.
  8. Kognitív viselkedésterápiaMásfél éven keresztül írtam saját magam kognitív viselkedésterápia naplót. Minden nap (majdnem minden nap). Eszméletlen sok felismerésem volt, amiktől sokkal de sokkal jobb, úgy értem empatikusabb emberré váltam, köszönhetően a felismeréseimnek. Itt vagyok, tudok benne segíteni neked.
  9. Segítség kérése (itt vagyok)Ha már készen állsz segíteni, vagyunk egy jó páran, akik tudnak neked segíteni. Több szintű segítségkérést javaslok. Miután már felkerested a pszichológusodat, kérdezzél meg egy olyan embert is, aki már volt pánikbeteg és saját maga a pánikbetegség leküzdése után már jól van. Nos… itt vagyok.

Konklúzió

Amint látható az éjszakai pánikroham nem válogat. Ha pánikroham, akkor az jöhet éjjel nappal.

Hááát ez azért mégsem teljesen igaz. Ugyanis ha a pánikroham rendszerint nappal szokott jönni akkor ritkán vagy soha sem jön éjszaka. Ha éjszaka szokott pánikroham meglepni álmodban, nos akkor bizony éjszaka jön több roham, mint nappal.

Jobb felkészülni rá. Vagyis jobb tenni ellene, hogy te is pánik nélkül élhess. Itt vagyok, hogy segítsek benne.

Szeretettel:
Gábor

Pánik nélkül jobb!

  • Pánikroham, pánikbetegség, agorafóbia? – úgy hozta az élet, hogy megismertem valamennyit.
  • Michael Norman PanicFree programja – nekem ez segített. Szeretnéd tudni, hogyan?
  • Pánikbetegség öngyógyítása – Már sokaknak segítettem pánikbetegség kezelése terén.
segítség kérés mobil telefonon

Pánikbetegség leküzdése, pánikroham kezelése (saját) tapasztalatok!

  • Kapjál hetenete pánikbetegség leküzdése személyes tapasztalataimból
  • Depresszió, pánikroham, pánikbetegség, agorafóbia és erős félelem leküzdése tippek

Szólj hozzá!