Pánik NélkülHalálfélelem okai és kezelése: lépésről lépésre

Halálfélelem okai és kezelése: lépésről lépésre

Tudod, arra gondoltam, hogy írok egy cikket a halálfélelem okai és kezelése témáról és megpróbálok lépésről lépésre követhető segítséget is nyújtani. „Jobb híjján?” – kérdezhetnéd totál jogosan… De nem. Belenéztem az én 15 év pánikbetegségembe és máris jól tudtam, hogy én is kivettem a részem belőle, legyen az halál kérdése, szorongás, céltalanság, aggódás, düh és minden, ami a halálfélelemmel egyáltalán kapcsolatba hozható. Képzeld, legalább ezer olyan pánikrohamot éltem át, amelyikben, mindegyikben azt hittem, hogy meg fog állni a szívem. (Ha vicces szeretnék lenni azt mondanám: haláli volt.) A pánikbetegség és vele a pánikrohamok már elmentek 3 éve, de a szívem még mindig itt dobog a helyén, hála Istennek. Így aztán arra gondoltam, hogy talán szívesen fogadod, ha megosztom tapasztalataimat és összeírom mindazokat a „halálfélelem okai és kezelése” ötleteket, lépéseket, amik igenis segíthetnek és enyhíthetik a halálfélelem okozta halál-gondolatokat és a szorongást.

Mi segíthet halálfélelem ellen, ha attól félsz, hogy a szíved bármikor megállhat?

Ez lenne az én sztorim. Úgy értem, hogy mikor az első pánikrohamomat átéltem közel 20 évvel ezelőtt az például azért történt, mert olyan testi érzéseket éltem át, amikből arra következtettem, hogy meg akar állni a szívem. Ott és akkor az első pánikroham éjszakán persze azonnal heves szívdobogás tört rám a félelem miatt, amitől – naná – még jobban megrémültem és mindössze egy percen belül (ahogy a roham elkezdődött) már meg voltam győződve róla, hogy minden jel arra mutat, hogy az életem ott… végetért. Nem így történt.

Átéltem életem első pánikrohamát.
Attól féltem, hogy meg akar állni a szívem.
Halálfélelem volt. A javából. Aztán ez még megismétlődött vagy ezerszer. Utoljára kb 3 éve volt. Az volt az utolsó pánikroham, amit átéltem. Hála Istennek, megtaláltam a pánikbetegségből való kivezető utat. Ma már jól vagyok.

Szívinfarktus félelem, jól ismerem, 15 évig volt velem

Szeretnék segíteni neked, ha te is hasonló cipőben jársz. Tudom, hogy ezrek vannak ma Magyarországon, akik legalább 40-szer nézik meg a pulzusukat. Azt is tudom, hogy sokan férfiak meglazítgatják gyakran az inget a szívük tájékán, mert az gyakran „szívinfarktusra” asszociáló érzésekkel ijesztget.

Tudom, mert én is átéltem őket.

Halálfélelem okai és kezelése (ha attól félsz, hogy a szíved bármikor megállhat)

Átgondoltam, hogy miként tudnék tényleg segíteni:

  1. Miért segít belátni, hogy naponta feleslegesen nagyon sokszor lecsekkolod a pulzusod, hogy minden oké-e?
    Azért, mert amikor megnézted és minden oké volt, utána megerősíted, hogy milyen igazad van aggódni: „bármelyik szívdobbanás lehet az utolsó”. Így a szorongás nyer. A szorongást és a halálfélelmet erősíted. Gyakorold be, hogy ellenállsz. Kezdheted úgy is, hogy az első napon egyszer nem nézed meg. A második napon kétszer is ellenállsz, harmadnapon meg háromszor, vagy tizenháromszor. Bátorságot fog adni és nagyon kis mértékben segítettél magadon.
  2. Először halálfélelem és pánikroham. Majd még egy pánikroham az első félelmétől. Századik pánikroham a korábbi 99 félelmétől. Mit lehet tenni?
    Belátás. Amikor átéltem már kb. 700 pánikrohamot, benne halálfélelem, megkérdőjeleztem, hogy „ennyire idióta lennék, hogy 700-szor tévedtem volna? Hogy 700-szor azt hittem, hogy itt a vég, és mind a 700-szor tévedtem volna?” Be kellett látnom, hogy van benne valami. Nem emiatt jöttem ki végül a pánikbetegségből, de ez legalább egy olyan belátás, vagy gondolat, ami tényleg segít.
  3. Nem untatlak azzal, hogy „nem vagy egyedül a bajjal”, hanem inkább azt javaslom, hogy beszélj róla.
    Miért segíthet, ha felfeded a titkodat? Azt hogy néha halálfélelmed pánikroham formájában? Hogy attól félsz, hogy elveszted a kontrolt, vagy megáll a szíved?
    Bátorságot ad. Büszke leszel magadra. Sikerélményt fog adni. Ezek mind számítanak. És legalább amiatt, hogy „mit fognak szólni” már nem kell pánikolnod. Ez is valami!
    Kezd kicsiben. Első hét, egy ismerős. Második hét és már két-három baráttal, ismerőssel is megosztod, hogy néha pánikrohamod van és halálfélelmet kell átélned, de jól vagy. Tedd meg! És nyerj több bátorságot általa. Hidd el segít. Ezt én is csináltam.

Legyen ez a fenti 3 ötlet. Talán segítenek. Ha szeretnél segítséget kérni bennük…

Halálfélelem szorongás, azaz thanatofóbia

Arra gondolok, hogy mit is mond az a szó, hogy „szorongás”? Arra enged asszociálni, hogy „szorongató gondolatok”. Elég bizarrnak látszik, de talán mégsem áll túl távol az igazságtól.

Szorongató gondolatok, amik… szorongatnák az embert?
De hogyan szorongathatnak gondolatok egyáltalán – jár az agyam tovább, aztán ez jut eszembe:
Hát sürgetéssel, szitkozódással, ledorgálásokkal, panaszkodással, idegeskedéssel, nyugtalansággal, aggódással és céltalansággal… Aztán felkiáltok: „Hát hogy lehet így élni!” – kérdezem magamtól.
Hát… ez az!

Vajon honnan jöhet ez a rengeteg negatív gondolkodás?
Vajon csoda-e, hogy a fenti szorongató gondolatok mellett ténylegesen szorong az ember?
Vajon csoda-e, hogy a szorongás teljesen elveszi a napfényt az élettől így?
Hát… így már értem.

De hogyan lehetne segíteni és enyhíteni a szorongást? És végső soron az elvett napfény miatti halálfélelem enyhítése, hogyan lehetséges. Elgondolkodtam rajta… a következő fejezetben.

Ezek segíthetnek a thanatofóbia halálfélelem ellen

Elgondolkodtam tehát, hogy az előző fejezetben leírt 3 segítség ponthoz miket tudnék még hozzáadni, amikkel együtt még hatékonyabb lenne a segítség.

  1. Tehát ide értendő még a fenti 3 pont is, amit írtam arról, hogy mi van ha attól félsz, hogy bármikor megállhat a szíved.
    Ezek a pulzus állandó ellenőrzésének elhagyása. Másrészt a „belátás” elfogadása, hogy „nem tévedhet az ember 700-szor. Itt valami másnak kell lennie!” – dolog. Harmadrészt meg a „beszélj róla” technika.
  2. Eckhart Tolle tanítása. Olvastad már esetleg A most hatalma című könyvet?
    Nekem megváltoztatta az életemet. Eckhart spirituális tanítása sokat segít annak, akinek thanatofóbiája van, halálfélelem szorongása. Kezdj el foglalkozni spiritualitással. Legyél jó benne. Segíts másoknak is. A tény, hogy segítesz másoknak is nagyot fog nyomni majd a latba saját halálfélelem kezelése terén.
    Nekem is van egy YouTube csatornám, ahol rengeteg Eckhart Tolle anyagot fordítottam már le. Meg tudod őket nézni a YouTube-on.

Aggódás és végül céltalanság, élet értelmetlenség tudat

Még egy halálfélelmet előidéző okról szeretnék beszélni ebben a fejezetben. A céltalanság és az aggódás főleg az élet-értelmetlenség látszata miatt. Ugyanis a céltalanság és az élet értelmetlenségének baljós árnyai is szorongást okoznak, ha nem is azonnal, de hosszabb távon igen. A megoldás, logikus, úgymond: Célt kell találni az életben. Fontosságot kell érezni és értelmet kell nyernie mindennek. Ezek hiányában nem marad más hátra csak a szorongás és… még több szorongás. A következő fejezetben ebben szeretnék néhány gondolattal és ötlettel segíteni.

Mik a halálfélelem okai ez esetben?

A céltalanság.
A céltalanság miatt van az aggódás. És a szorongás is az élet-értelmetlenség látszata miatt van.

Létünk sem biológiailag sem szellemileg nincs berendezkedve a céltalanságra. Irány kell az életnek és értelem. De hát ezt te is tudod. Nem is akarlak untatni vele.

Van viszont a halogatás-betegség, ami viszont egykönnyen képes belesodorni a céltalanság illúziójába, ami egy sor kellemetlen mellékhatással jár. Úgymint aggódás a jövőért, szorongás a céltalanság miatt, halálfélelem az élet-értelmetlenség miatt. Vagyis mit kellene megváltoztatni?

A halogatás szokását.
Megpróbálok ebben segíteni a következő fejezetben.

Van-e rá segítség?

Be kell lássam, hogy nem igazán tudok segíteni benne…, hacsak azt nem, hogy egy invitállak egy egyszerű gondolati kísérlet elvégzésére.

  1. Egy kis gondolati kísérletre invitálnálak:
    Egy emberöltő heteit kis kockákkal jelölve és annyira összesűrítve amennyire csak lehet, azt így ki tudod nyomtatni akár egy A4-es lapra is. Ezen a lapon egy meglehetősen sűrű négyzetrács lesz belőle, hiszen valamennyi kis négyzet egy hetet jelöl, míg az összes kis négyzet a lapon egy teljes életet. Ha belegondolsz, hogy a felét már leélted (negyedét, stb.) arra a következtetésre juthatsz, hogy:

„Hm… halogatni halogathatok, de nem (ha)lóg(at)hatok ki erről az A4-es papírról.” Nem tudom, hogy ennek milyen hatása van… ez volt a legjobb, ami eszembe jutott és gondoltam, hogy ezt még beleírom ebbe a cikkbe.

Volna még valami.
Az, hogy itt vagyok, ha segítséget szeretnél kérni szorongás, pánikbetegség, depresszió (pszichológus melletti) tanácsadásában, illetve halálfélelem okai feltárásában és annak kezelése terén. Én már megtaláltam a kiutat és már sokaknak segítettem, hogy ők is megtalálják. Neked is segíthetek.

Szeretettel:
Gábor

Szólj hozzá!