Hogyan függ össze: bánkódás és szorongás, pánikroham, pánikbetegség? (KIÚTMUTATÓ, 2021)

Bánkódás valami miatt, ami nem csak egy fájdalmas dolog, hanem ráadásul még úgy tűnik, hogy közvetlen kapcsolatot is mutat a következőkkel, legyen az szorongás, pánikroham, vagy pánikbetegség.
Feltöltve:
A LÉNYEG RÖVIDEN
Úgy tűnik, többször fog el bánkódás bennünket azok a dolgok miatt, amiket nem tettünk meg az életben, mint azokat, amiket megtettünk (és esetleg rosszul sültek el) – tárták fel napjaink pszichológia kutatásai.
Bánni a meg nem tett dolgainkat, vagy bánkódni korábbi kudarcaink felett nincs túl jó hatással ránk: úgy tűnik, szorongást táplál bennünk, ami akár többször is pánik szerű félelembe (pánikroham) csaphat át.
Azonban bánkódni valami miatt, vagy bánni valamit (tehát nem a megbánás felszabadító aspektusáról van szó) egy útmutató is számunkra: ugyanis segíthet egy olyan útirány felé fordulnunk, ahol később kedvezőbb lesz majd az időjárás: kevesebb felhő, több napsütés, ha érted mire gondolok.
pallos gábor utolsó pánikroham feledhetetlen volt
…ha hagynám 😉 Inkább tanulok belőle és megosztom tapasztalataimat Veled 😉

Szüleink, barátaink, jóakaróink gyakran figyelmeztetnek bennünket: „Ne csináld, mert megbánod!” Ne dohányozz, mert tüdőrákot okoz – próbálják a cigarettás dobozok a bánkódást belénk sulykolni. Vagy ez: ha túl sokat vitázol, a partnered elhagy – egész érthető módon. Ha viszont csak bánkódunk kudarcaink miatt azzal még nem lesznek a kudarcainkból sikerek. Ami persze nem jelenti azt, hogy egy korábbi sikertelenségből ne csinálhatnánk később sikert. De akkor mi a helyzet a bánkódással? Nos, hát igen, a bánkódás...

A bánkódás úgy tűnik, hogy felesleges. Nem mintha ennyitől már abba is hagyná az ember a bánkódást egy kudarcélmény után. Ám a mai pszichológia kutatások szerint érdemes közös nevezőre jutni: a bánkódást sikerorientált tettekre transzformálni. Ebben próbálok meg segíteni Neked a cikkben.

Bánkódás összefüggést mutat legyen az szorongás, pánikroham és pánikbetegség

Rákerestem a „bánkódás” szóra és az Arcanum adatbázisából listázta ki az első Google.hu találati oldalra A magyar nyelv értelmező szótárából a szócikket, amire rákattintottam, hogy megnézzem. (Arra gondoltam, bárcsak lenne előfizetésem az Arcanum adatbázisaihoz, hogy mélyebben is kutat(gat)hassak.) Szóval: „bánkódás” – Mi az a bánkódás? „A bánkódik igével kifejezett (lelki)állapot, magatartás; búsulás, szomorkodás.” – ekképpen értelmezi a szótár, majd példákat is hoz: „Balsikere miatt való bánkódás; gyermeke szerencsétlen sorsán való bánkódás. Nagyon megviselte a szülei halálán való bánkódás. Rövid öröm, hosszú gond s bánkódás Bús életünk szűk kerülete. (Berzsenyi Dániel)”

Eddig az értelmező szótár. Most ássunk egy kicsit mélyebbre, oké? 😉

Bánkódás haladó szinten

Érdekes Lloyd Humberstone filozófus (Ki ő? Humberstone models; Egyetem?Monash University.) Majd megbánod című cikkében (I. L. Humberstone: You’ll regret it) ez a példa, miszerint (parafrázisban) – képzelj el egy lóversenyt. Az teljesen oké, hogy teszel a befutó lóra egy ezrest. Ha nyer a ló, biztosan megbánod majd, hogy nem inkább húszezret tettél a befutóra. És ha meg nem nyer a ló, amelyikre fogadtál, akkor még azt az ezrest is bánni fogod, mondván – bárcsak nem fogadtam volna, most elvesztettem egy ezrest. Mi következik ebből? Nos, az hogy mindenképpen bánni fogod. Akár nyer a ló, akár nem bánkódni fogsz.

Hát nem? – hogy maradjunk még Humberstone cikkének parafrázisainál. Sőt az az igazság, hogy amint megértjük a lényegét annak, hogy bármit csinál az ember – vagy így vagy úgy – de megbánja, megérthetjük hogy napi szinten kihívásként jelentkezik életünkben. És megérthetjük azt is, hogy lépten-nyomon belebotlunk olyan napi eseményekbe, amit vagy így vagy úgy, de bánunk; vagy csak kicsit, vagy jobban, de bánunk. Ez van!

Úgy tűnik, hogy legyen az bármi, amit választunk, mindennek lehet egy, amolyan „később lehet, hogy megbánom” aspektusa. Érvényes az igazság: jónál mindig van jobb. Mint ahogy szebbnél is van mindig szebb, stb. Ez úgy tűnik igaz lehet évtizedes léptékekben is. Egy példa: „Nősülj meg! Bár lehet, hogy bánni fogod, hogy már nem leszel olyan szabad mint előtte.” Vagy az ellenkezője: „Ne nősülj meg! Bár lehet, hogy egész életedben bánnád, hogy nincs családod!” Kierkegaard fenoménja volt ez, (általam) szabadon idézve.

Bánkódás és szorongás (pánikroham, pánikbetegség) kontroll

Szóval? Mi a túrót lehet itt tenni? Akár mit csinál az ember, megbánja, vagy mi a csoda?

Nos, egyfelől igen. Másfelől, a kontrol a Te kezedben van. Az jó! – gondolhatod, hiszen akkor én döntöm el, hogy mekkora jelentőséget tulajdonítok a „megbánásaimnak”, nem? Pontosan! És – úgy tűnik –, ez a lényeg. Azt is mondhatnám, hogy az „A” úton állandóan borús az idő (ha érted mire gondolok: kudarcélmények, negatív ön-cimkék, depresszió, szorongás, pánikroham, pánikbetegség), míg a „B” úton meg állandóan süt a nap (szereted magad, mások is szeretnek, mert segíted az életüket, hogy jobb legyen, így a te életed is boldog). Érted mire gondolok?

Apropó: pánikroham és köztes szorongás, pánikbetegség kilátástalansággal… Szeretnéd tudni, hogy én hogyan jöttem ki 15 év pánikbetegségből? Írj rám a Facebookomra és beszéljünk Messengeren; elmondom hogyan jöttem ki belőle.

Tehát a kontrol a Te kezedben van! Ha „jól” kezeled a tényt: „jónál mindig van jobb” akkor a „B” napsugaras sugárúton jársz. Ha meg úgy kezeled, hogy „semmi sem sikerül” akkor meg az „A” úton jársz (viharfelhők, kudarcélmények, negatív cimkék, szociális fóbia, depresszió, szorongás, pánikroham, pánikbetegség). Vagyis: nagyon is számít, ahogyan kezeled életedben a bánkódásra okot adó szituációkat, legyen az kis dolog – kis bánkódás, vagy nagy dolog komoly bánkódással.

Nem azt mondom, hogy „Ne bánkódj!” Nem „így” működik. Bánkódj nyugodtan, pontosabban: bánkódd ki magad, de…! Ha már eltelt egy kis idő (néhány óra, néhány nap, stb) utána bizony tenned kell! Tenned kell érte, hogy „megváltsd” a bánkódásra okot adó eseményt, egy olyan dologgal kellene megváltanod a bánkódásra okot adott korábbi eseményt (tett, eredmény, hozam, stb), ami sokkal inkább boldogít (megelégedést nyújt) Téged hosszú távon, semmint bánkódásra adna okot.

Szóval, ne bánkódj? Dehogynem! Bánkódj. De okosan, ha szabad így fogalmaznom. Vagy inkább így: bánkódj, de okosan! Talán ez jobb. De mit jelent az okos bánkódás? Nos annyit jelent, hogy ha azon kapod magad, hogy bánkódsz, szomorkodsz, stb, akkor azt vedd úgy, hogy egy jel – EGY NAGY JEL –, amit az élet sodort eléd, ami leghelyesebben cselekvésre kellene ösztönözzön Téged. De milyen cselekvésre? Például, ha elszóltad magad, vagy olyat mondtál egy családtagodnak, kollégának, amit rögtön meg is bántál, vagy úgy szeretted volna, ha sikerül, de nem sikerült és bánod, hogy nem sikerült, vagy ha már többször is előfordult, hogy a bánkódás ébren tart órákra az éjszaka közepén, mert mondjuk nem tedded meg ezt vagy azt, akkor itt az ideje, hogy CSELEKEDJ! Terv és tett kövesse mielőbb valamennyi bánkódás érzést. Oké? 😉

Mire tanít a bánkódás?

Egyfelől arra, hogy hogyan kell bánkódni valami miatt. Arra, hogy ha szomorúak akarunk lenni, akkor semmi mást nem kell tennünk, mint elővenni azt a meg nem tett dolgunkat, amit a legjobban bánunk, hogy nem tettünk meg. Ennyi elég is, hogy igazán elszomorodjunk. Ha szeretnénk a szomorúságot fenntartani, sőt el is mélyíteni, úgy arra is megvan a recept. Ne hagyjuk abba a bánkódást és adjunk teret a bánkódás által felmerült gondolatoknak és a gondolatok által felmerült negatív érzelmeknek. Ha néhány órán (napon) belül erőt vesz rajtunk a szorongás, mindent jól csináltunk. Ha ez már nem az első eset és már korábban is jók voltunk bánkodás terén, és elérkezünk az első felerősödő szorongás érzésbe és erőt vesz rajtunk egy amolyan eddig még ismeretlen halálfélelmetes pánik szerű halálfélelem, pánikroham (magyarul), akkor megérkeztünk, úgymond. Kérlek mielőbb felejtsd el, amit itt ebben a bekezdésben olvastál!

Tényleg köze van a jeges-mackóhoz?

Bár tudom, hogy ha megkérlek rá, hogy felejtsd el ezt vagy azt, az pontosan úgy működik, mintha az egyik legismertebb klasszikus gondolati kísérletre kértelek volna meg – tudod – arra, hogy „tíz másodpercig ne gondolj arra kis édes jeges-mackóra.” Már tudod is a választ: lehetetlen nem gondolni arra a kis édes jeges-mackóra. Pontosan ugyanúgy, mint arra az útmutatóra, amit az előbbi paragrafusban leírtam. Egy olyan útmutatóról szólt az előző paragrafus, ami arra ad útmutatót, hogy miként juttathat sok sok bánkódás folyamatosan erősödő szorongáson keresztül el az első pánikroham megtapasztalásáig. Persze ez csak egy hipotézis. Viszont igaz. Túlságosan is igaz, ha belegondolunk hány és hány ember életét keseríti meg manapság legyen az szorongás, pánikroham, pánikbetegség és mindez miért? A bánkódás okozta negatív gondolatok és a hozzájuk kapcsolódó negatív érzelmek (meg a szomorúság-depresszió, szorongás-pánik).

Mielőtt a bánkódás-tudatos élet előnyeit összefoglalnám, felhívom a figyelmed, hogy örömmel és ingyen elmondom Neked, hogy én hogyan küzdöttem le 15 év pánikbetegség poklot. Szeretnéd megtudni? Írj rám a Facebookomra és beszéljünk Messengeren és legyél jobban még ma!

Szóval mire is tanít a bánkódás? Nos, talán röviden ezekre:

  1. Ha bánkódást érzel valamelyik mai tetted miatt, vagy valamelyik mai kijelentésed miatt, úgy azokat érdemes még ma, de legalábbis mielőbb jóvá tenned, ha lehetséges, hogy holnapra már ne is legyenek benned.
  2. Ha ma mondjuk kudarcba fulladt, legyen az egy kisebb projekted, vagy egy nagyobb projekted, úgy azt érdemes minél alaposabban és minél előbb kielemezned, hogy ne a kudarc bánkódás maradjon meg benned, hanem az, amit tanultál az elemzés során.
  3. Ha ma éjjel felébrednél mondjuk az éjszaka közepén és azon kapod magad, hogy egyfelől nem sikerül visszaaludnod, másfelől meg az, ami ébren tart, nem más, mint egy bánkódás benned, egy évekkel korábban meg nem tett dolgod miatt, nos úgy a bakancslistát javasolnám, vagyis egy tervet a megvalósításhoz (vagy megvalósítani bármi hasonlót, ami fontos számodra).

Mint láthattad a fenti hármas listából mindhárom a bánkódásról szól és arra próbál megoldást (enyhítést) találni, hogy segítsen neked kevésbé bánkódnod. Ugyanakkor a bánkódás mélységét is szimbolizálja, hiszen az első (pl. kimondott szó) miatti bánkódást könnyű megemészteni. A másodikat (kudarc miatti bánkódás) már sokkal nehezebb, hiszen egy jobb tervre lesz szükséged, mint az előző volt (ami kudarchoz vezetett). A harmadik (meg nem tett dolgok miatti bánkódás) okozza a legtöbb bajt. Nagyon egészségtelen a meg nem tett dolgaink miatt bánkódni, hiszen felemészti a lelkünket, szétrágja lényünket, negatív cimkékkel tűzdeli teli szellemtestünket és szép lassan ellehetetlenítheti életünket. Egy bakancslista jó ötlet lehet. A legfontosabb lenne az elhatározás, hogy megtegyük mielőbb, amit már, úgymond, régen meg kellett volna tennünk.

Segítek ❤️ ha túl sok a bánkódás és a szorongás meg a pánik mostanság életedben

Szeretném ha tudnád, hogy itt vagyok (kapcsolat), ha szeretnél beszélni már végre valakivel, aki gyógyszerek nélkül jött ki a saját lábain 15 év pánikbetegség és pánikrohamok fogságából. Írj rám a Facebookomra és beszéljünk Messengeren, és legyél jobban még ma!

Szeretettel:
Gábor

Ui.: Legyél tehát bánkódás-tudatos. Újratervezés, újrapróbálás, helyrehozás, meg ilyenek. Ha már a tévút felét megtetted és szeretnél kijönni belőle, legyen az bánkódás vagy egyebek okozta szorongás, pánikroham-hegyek, pánikbetegség, akkor a legjobb, ha meghallgatsz egy olyan valakit, aki már volt benne és ki is jött a pánikból.

Ezzel a példával szoktam illusztrálni a mai pszichológus társadalmat. Melyik úszómestert választanád? Aki elméletben mindent tud az úszásról, de nem tud úszni, vagy azt, aki nem annyira elméleti, viszont tud úszni?

Köszönöm kedves kommentedet előre is és ne feledd itt vagyok, hogy segíthessek.

Írta Gábor -el 2021-ben.

Szeretnéd megtudni, hogyan jöttem ki 15 év pánikbetegségből?

Valamennyi feliratkozómmal megosztom: itt és MOST
Személyes tapasztalatok, őszinte és hiteles pánikbetegség információk
Pánikroham praktikák, amik nekem is segítettek

Üdvözöllek! Pallos Gábor vagyok.

Jelenleg Londonban élek és a főállásom mellett igyekszem jótékony célokra felhasználni mindazt, amire 15 év pánikbetegség megtanított.

Facebook
Messenger
Email
Chat
Miben segíthetek?

Ez a legolvasottabb cikkem (köszönöm!)

Írásomban az éjszakai pánikroham borzalmaira igyekszem bepillantást nyújtani hiszen jómagam is átéltem többször is. Hála Istennek! 2016. december 21-ével – utolsó pánikroham: 15 év pánikbetegség vége – már ez is a múlté lett.
éjszakai pánikroham
„Először egy éjszakai pánikroham lepett meg, majd arra jött rá még 15 év pánikbetegség”.

Pánikbetegségről, pánikrohamokról, halálfélelemről és kényszerbetegségről őszintén és hitelesen írok


Ezt a videót láttad már?

ezt most szeptember 5-én töltöttem fel a YouTube csatornámra, aminek szintén Pánik Nélkül a neve.
Halálfélelem lelki okai: ÉLETVESZÉLY – gyógyszerek vajon segíthetnek? (2021)

A halálfélelem lelki okai. Erről beszélek, érdemes belenézned, különösen akkor, ha a pánikrohamaidban már jómagad is átéltél halálfélelmet.

További videók pánikroham és halálfélelem témákban

Pánikroham enyhítő praktikák pánikbetegség és pánikrohamok ellen. Láttad már?
Figyelemelterelés, egyike a legjobb pánikbetegség segítségnek

Szólj hozzá!