ocd

Kényszerbetegség kezelése: ez segíthet!

Feltöltve:
pallos gábor utolsó pánikroham feledhetetlen volt
…ha hagynám 😉 Inkább tanulok belőle és megosztom tapasztalataimat Veled 😉

Kényszerbetegség, OCD illetve obszesszív-kompulzív zavar elnevezések hallatán talán már túl vagy. Az is lehet, hogy nap mint nap szorongás vesz erőt rajtad, ami heves önvádló érzelmeket vált ki és naponta megkérdőjelezed, hogy vajon milyen ember is vagy valójában. Nemrég egy fiatalember kérte a segítségemet OCD kényszerbetegség okozta szorongás enyhítésére. Miközben együtt dolgoztunk egy ötlet merült fel bennem, ami mint kiderült azonnali enyhülést mutatott a fiatalembernek. A Kényszerbetegség kezelése tipp címet kapott utolsó fejezet fejti ki részletesen, hogy mi a lényege, amit azonnal ki is tudsz próbálni és várhatóan azonnali stressz oldást fog eredményezni, miközben remélhetőleg „nagy kő fog leesni a válladról” az OCD illetve a kényszergondolatok okozta pokol tekintetében.

Obszesszív-kompulzív zavar mint kényszerbetegség

Kényszergondolatok mind automatikus gondolatok. Beidegződött módon, szituációhoz (esemény vagy gondolati) kötötten automatikusan prezentálódik és kitöltik (lekötik) a figyelmet. Ezekhez általában negatív érzelem is társul, hiszen az illető, akinek kényszeres gondolatok bukkannak fel a fejében gyakran, ijesztőnek találja. Idővel belső feszültséget okoz. Egyre több szituációhoz kapcsolódhat idővel egyre több OCD azaz obszesszív-kompulzív zavar, ahol a kényszergondolatok állandó kísérője egyre növekvő távolságtartás vágya kelt egyre növekvő belső felszültséget. Hiszen nincs hova menekülni a kényszergondolatok elől. Ezért hívják úgy, hogy kényszerbetegség.

Mikor a kényszerbetegség elszenvedője úgy érzi, hogy automatikus obszesszív gondolatai egyre több szorongást okoznak, úgy az OCD kezelésre szorul, hiszen a kényszergondolatok okozta szorongás elviselhetetlenné válik. A szorongás kivételes helyzetekben is megnyilvánulhat: például egy nárcisztikus személy társasága, legyen az akár családtag, vagy főnök-beosztott viszony, vagy tartozás, stb.

Pánikbetegség is kialakulhat. Nem teljesen obszesszív-kompulzív zavar miatt, de én is már megjártam a hadak útját: 15 év pánikbetegség, de már kijöttem belőle magamtól. 3 éve volt az utolsó pánikroham, amit elszenvedtem. Azóta jól vagyok.

Apropó: pánikroham. Készítettem egy pánik tesztet, hogy segítsek vele neked megállapítani, hogy kell-e tartanod egy legközelebbi pánikrohamtól.

Kényszeres gondolatok

kényszergondolatok

Tehát a kényszeres gondolatok mind automatikus gondolatok. Akadálytalanul ötlenek fel a kényszerbetegség elszenvedőjében. Sajnos az az igazság, hogy valójában minél nagyobb szorongás a velejárója, annál inkább a szorongás üzemanyaggal látja el az OCD-t. Tehát az obszesszív-kompulzív zavar akkor alakulhat ki, ha van ki szenvedjen tőle.

Természetesen valamennyi kényszerbetegség esetén a kényszert az automatikus negatív és gyakran ártó gondolatok jelentik, míg a betegség része a dolognak maga a „beteg”, aki elszenvedi, akiért a kényszeres gondolatok léteznek.

Ha a kényszerbeteg abba tudná hagyni bárhogyan is a szenvedést a saját nyomasztó és ártó gondolatai miatt, az hatalmas könnyebbséget jelenthetne.

Ebben a cikkben erre teszek egy kísérletet, hogy hasonlóképpen segítsek. Röviden még a kényszeres cselekedetek témakörét is érintem előtte.

Kényszeres cselekedetek

Egyéne válogatja, de vannak olyan dolgaink is, amik úgynevezett kényszeres cselekedetek. Ez is egy kényszerbetegség. Mint obszesszív-kompulzív zavar, vagy pótcselekvések, tudunk is példákat találni. Mondok egyet.

Láttál már szembe veled – mondjuk – egy utastársadat valamelyik járművön, aki például rágta a szája szélét, vagy az ajkait, vagy a körmét, vagy így a szája szélét belülről? Valószínűleg láttál. Az az igazság, ha ezt az illetőnek nehéz abbahagynia (vagy szinte lehetetlen) nos akkor ez kimeríti az OCD esetét. Tehát ez is egy kényszerbetegség, vagyis obszesszív-kompulzív zavar.

Kényszerbetegség kezelése tipp: kényszergondolatok okozta stressz enyhítése

A legtöbb OCD esetén gyerekkorban ért hatások a felelősek. Traumatikus gyerekkori elnyomott gondolatok, emlékek alkotnak egy olyan szellemi tömeget, mint egy jéghegy például, ahol még annyi sem látszik a tenger felszínén, mint általában egy hatalmas jéghegy csúcsa.

A leghatékonyabb kezelés obszesszív-kompulzív zavar esetén a pszichoterápia, ami segít a kényszerbetegség emlékeit feltárni, vele együtt a víz alatt lévő jéghegyet apránként darabokra törni, és mintegy a jéghegyből ki-jégcsákányozott jégdarabkákat, amik elnyomott emlékdaraboknak feleltethetők meg a feledés tengerében, amik mégiscsak felszínre kerülnek.

Valamennyi felszínre került elfeledett emlékdarabka a feledés tengerének felszínén új napvilágot lát és szépen elolvad a jelen pillanat fényében.
Feldolgozódik… magyarul.
Ennek az írásnak azonban lehet ez a célja.
Erre egy terápiát javaslok, amiben tudok neked segíteni.

Amiben viszont ez az írás esetleg tud neked segíteni, nos az az állandó szorongás enyhítése. Volna egy gondolati kísérletem a számodra. Gyere tarts velem…

Egy gondolat szétválasztása: valóság és sztori

Itt egy gondolat: „Holnap elmegyek bevásárolni.”
Most nézzük meg közelebbről is mi is történik valójában.
Először ötöljön fel a gondolat mégegyszer, aztán…

„Holnap elmegyek bevásárolni.”

  • A gondolat éppen most ötlött fel. A gondolat elgondolása szerint ez a valóság eleme a gondolatnak.
  • Mit csinálok? Vásárolni megyek. Mikor? Holnap. Ez a sztori része a gondolatnak.

Tehát a „Holnap elmegyek bevásárolni.” gondolat szétválasztható valóságra és sztorira.

Mire gondolok?
Arra, hogy egy jövőre vonatkozó gondolatot most gondoltam.
Tudom, hogy ez triviális, de ha egy tipikus OCD eseményt nézünk, akkor például a gondolat lehet valami hasonló, nagy vonalakban:

„Ártanék a szerettemnek.”

  • A gondolat tehát megint csak ebben a pillanatban ötlött fel, mondhatjuk a kényszergondolat eseményét tekintve, ugye? Nos akkor a gondolat eseménye szerint ez a valóság elem.
  • Mit csinálnék? Ártanék. Mikor? Azt nem tudjuk, csak azt, hogy nem most, ugyanis akkor nem lenne a mondat feltételes módban. Ez pedig a sztori része a gondolatnak.

Ennyi példa talán legyen elég. Nem szeretnék konkrét obszesszív-kompulzív zavar kényszergondolatok példáit itt és most felsorakoztatni. Éppen elég szenvedést okoznak annak, akinek tehetetlenül és automatikusan megjelennek. Helyette inkább egy segítő ötlettel szeretnék előállni.

A tipp (kényszerbetegség kezelése esetén)

A fenti példa alapján jómagad is tudsz egy gondolati kísérletet tenni, úgymint valóság-sztori elszeparálást.

Itt egy kis segítség:

  1. Idézz fel egy szép emléket tegnapról. Gondolj rá… most.
  2. Tedd fel magadnak a kérdést, hogy ha a gondolat a jelen eseménye, viszont a sztori eleme szerint a gondolat a múltban játszódott, akkor vajon nem-e egy épp olyan ártatlan mezei gondolat, mint azok, amik amúgy nem zavaróak, mint ha OCD kényszergondolatok volnának.

Tedd meg ugyanezt most egy jövőre vonatkozó gondolattal. Látod, a gondolatodnak van egy valóság eleme, maga a gondolat esemény, illetve egy sztori eleme, ami a jövőre vonatkozik, legalábbis jelen elgondolás szerint.

Kényszerbetegség kezelése: most próbálkozz meg ezzel:

Vegyél egy ártó OCD gondolatot.
Szeparáld el valóság és sztori elemekre.
Talán már jómagad is átélted, hogy így legalább egy kicsit fellélegezhetsz a kényszerbetegség által okozott szorongás alól. Ugyanis akármilyen ártó gondolatod is van az nem te vagy, hanem egy belső lelkiállapotnak a következménye, amit lassan ki lehet javítani.

Te nem a gondolatod vagy!

Valóban, te nem a gondolatod vagy, You are not your mind! tanítja Eckhart Tolle. Te az alanya vagy a gondolatodnak. Ugyanúgy, mint a cselekedeteidnek. Ha egy ártó gondolat ötlik fel benned automatikusan számtalanszor egyik szeretteddel kapcsolatban, az csak egy mezei gondolat. Egy gondolat valóság és sztori elemmel.

Az történt, hogy a sztori elemmel azonosítottad magad. Pedig a gondolat valóság része nem a sztori, hanem annak ténye, hogy gondoltál valamire függetlenül attól, hogy mire gondoltál. Tehát hagyd, hogy enyhüljön a szorongásod, hiszen te nem a gondolat vagy. Te az elgondoló vagy. A sztori megfigyelője.

Gondolj bele, ha egy filmet néznél, és egy ártó durva jelent lenne éppen a filmben, azt nagyon könnyen elfelejtenéd, ugye? (Más kérdés, hogy mostanában nem nézel horror filmeket, kényszerbetegség következtében)

Tehát egy ártó gondolat sztori része ugyanúgy csak egy sztori elem, mint egy film esetén. Nem szükséges komolyan venned. Hagyd, hogy fellélegezz egy kicsit és talán ezen a ponton érdemes segítséget kérned.

Itt vagyok, hogy segítsek.

Most rajtad a sor

Ez volt a kényszerbetegség kezelése és a hozzá tartozó valóság és sztori kényszergondolatok anatómiája.

Most hozzád fordulok: Most, hogy már kipróbáltad, kíváncsi lennék, hogy érezted, vajon a gondolataid valóság elemével, vagy inkább a sztori elemével azonosítottad önmagad? Bármelyikkel is, írd meg nekünk itt lejjebb a komment mezőben.

Szeretettel:

Gábor

Segíthetek Neked is pánik nélkül lenni?

  • december 21-én éltám át az utolsó pánikrohamot
  • azóta túl vagyok 15 év pánikbetegségen
  • sokat tanultam belőle

Ui.: Ha nekem sikerült leküzdeni a pánikbetegséget, Neked is sikerülhet!

gábor félelem szorongás nélkül

Pánikbetegség leküzdése, pánikroham kezelése (saját) tapasztalatok!

  • Kapjál hetenete pánikbetegség leküzdése személyes tapasztalataimból
  • Depresszió, pánikroham, pánikbetegség, agorafóbia és erős félelem leküzdése tippek

Írta Gábor -el 2021-ben.

Szeretnéd megtudni, hogyan jöttem ki 15 év pánikbetegségből?

Valamennyi feliratkozómmal megosztom: itt és MOST
Személyes tapasztalatok, őszinte és hiteles pánikbetegség információk
Pánikroham praktikák, amik nekem is segítettek

Üdvözöllek! Pallos Gábor vagyok.

Jelenleg Londonban élek és a főállásom mellett igyekszem jótékony célokra felhasználni mindazt, amire 15 év pánikbetegség megtanított.

Facebook
Messenger
Email
Chat
Miben segíthetek?

Ez a legolvasottabb cikkem (köszönöm!)

Írásomban az éjszakai pánikroham borzalmaira igyekszem bepillantást nyújtani hiszen jómagam is átéltem többször is. Hála Istennek! 2016. december 21-ével – utolsó pánikroham: 15 év pánikbetegség vége – már ez is a múlté lett.
éjszakai pánikroham
„Először egy éjszakai pánikroham lepett meg, majd arra jött rá még 15 év pánikbetegség”.

Pánikbetegségről, pánikrohamokról, halálfélelemről és kényszerbetegségről őszintén és hitelesen írok


Ezt a videót láttad már?

ezt most szeptember 5-én töltöttem fel a YouTube csatornámra, aminek szintén Pánik Nélkül a neve.
Halálfélelem lelki okai: ÉLETVESZÉLY – gyógyszerek vajon segíthetnek? (2021)

A halálfélelem lelki okai. Erről beszélek, érdemes belenézned, különösen akkor, ha a pánikrohamaidban már jómagad is átéltél halálfélelmet.

További videók pánikroham és halálfélelem témákban

Pánikroham enyhítő praktikák pánikbetegség és pánikrohamok ellen. Láttad már?
Figyelemelterelés, egyike a legjobb pánikbetegség segítségnek

“Kényszerbetegség kezelése: ez segíthet!” bejegyzéshez 6 hozzászólás

  1. Az elmult hetekben ezzel a modszerrel sok minden változott körülöttem, többet vagyok a jelenbe n, érzékelem és értékelem a jelen pillanatot, köszönöm Gábor segitségért fordultam hozzád és úgy érzem többet kaptam azzal hogy megismertelek.

    Válasz
    • Kedves Rebeka, sajnálom. Tudod, nem vagyok író, csak szeretek írni; így nem mindig sikerül úgy kifejeznem magam, hogy olyan dolgokat is megfogalmazzak jól, amit esetleg előttem még senki.
      Kívánok szép napot.
      Gábor

      Válasz

Szólj hozzá!