Pánikbetegség erősödő szorongás mentén, előtte szociális fóbia kommunikációs zavarok miatt

Úgy tűnik, a kommunikációs problémák és a gátlásosság (társaságfóbia) javítható tanult kommunikációs stratégiák alkalmazásával. Így a kommunikációs szorongás csökkentésével megelőzhető a később valószínűsíthetően felerősödő generalizált szorongás és szorongásból szinte biztosan kialakuló pánikbetegség.
Feltöltve:
A LÉNYEG 💡 RÖVIDEN
✅ Gátlásosság, szociális szorongás (szociális fóbia, ahogyan a pszichológia szakirodalom írja/hívja) illetve társaságfóbia formában öltött testet gyermekkori félelmem, ami kezeletlenül maradt, így akadálytalanul szorongatott tovább felnőttkoromban, és lett a szorongásból pánikbetegség.
✅ Társaságfóbia? Kommunikációs zavarok? Nem kell beletörődni (én beletörődtem, mert nem tudtam jobbat), mert ma már tiszta, hogy a legtöbb kommunikációs probléma a helyes kommunikációs stratégiák alkalmazásával kiküszöbölhető. A társaságfóbia orvosolható, illetve a helyes kommunikációs stratégiák alkalmazása viszonylag könnyen megtanulhatóak.
✅ Az empátia készség fontos szerepet játszik, hogy valamennyi kommunikációs partnered jobban nyisson feléd.
pallos gábor utolsó pánikroham feledhetetlen volt
…ha hagynám 😉 Inkább tanulok belőle és megosztom tapasztalataimat Veled 😉

Bárcsak olvashattam volna ezt a cikket, amikor még tini srác voltam és gátlásos. Alig tudtam megszólalni, gyakran percekig mormoltam gondolatban, hogy hogyan fogok megkérdezni egy bolti eladót, vagy – ami még annál is sokkal de sokkal nehezebb volt – odamenni a lányokhoz és megkérdezni: „Jössz táncolni?” Tudod, mi az igazság? Az, hogy vörösboroskóla nélkül lehetetlen volt számomra. El tudod képzelni? Bárcsak tudhattam volna mindazokat, amiket ebben a cikkben szeretnék tanítani Neked, talán kihagyhattam volna néhány évtizednyi alkoholizmust és pánikbetegséget életemből, ami visszavezethetők gyerekkori kommunikációs problémáimra (illetve, ami mögötte van/VOLT!)

Gátlásos kisfiúból csak ritkán nem lesz pánikos felnőtt (ez alól én sem voltam kivétel)

Más szavakkal, a későbbi pánikbetegség aligha elkerülhető segítség nélkül, ha egy tini korban is már jeleit mutató (leginkább kommunikációs zavarok formában) társaságfóbia, illetve szociális fóbia van jelen fiatalon. Nálam is ez volt a helyzet.

Mikor voltam tini koromban? Nos, már régen (54-vagyok most). Abban az időben úgy mondták, hogy „gátlásos” vagyok, vagy félénk, csendes. Ma ugyanezt úgy mondaná napjaink pszichológia szakirodalma, hogy szociális fóbia, ami társaságfóbia néven is ismert.

Mi a lényege a társaságfóbiának, illetve a szociális fóbiának? Egy pszichológus viszonylag hosszasan tudná most idézni a szakirodalmat (DSM-5), én azonban nem vagyok pszichológus, ugyanakkor van viszont rengeteg emlékem róla, milyen volt átélni a kommunikációs szorongást, problémákat, a bizonytalanságot, a kommunikációs szorongás miatt visszatartott megszólalásokat.

Féltem kinyitni a számat, tini koromban. Ma már, hogy túl vagyok 15 év pánikbetegség poklon a társaságfóbiát követő depressziós és szorongás időszakon, ma már könnyebb, sokkal könnyebb. Régen odamenni péntek esténként a diszkóban és felkérni táncolni egy lányt, maga volt a lehetetlen számomra, a lány számára pedig maga voltam a tehetetlen. Csak egy „megoldás” maradt számomra, amit szintén tini koromban fedeztem fel: a vörösboroskóla. Nem, nem vagyok rá büszke, egyáltalán nem.

Alkoholista lettem, ahelyett, hogy nyilvánvalóvá tettem volna, hogy a társaságfóbia, szociális fóbia, illetve kommunikációs szorongás bennem segítségre várna. Nem gondoltam, hogy „beteg” vagyok abban az időben. Nem gondoltam volna, hogy segítséget kellett volna kérnem, így aztán nem is kaptam segítséget. Sajnos ahelyett, hogy kinőttem volna a társaságfóbiát és a kommunikációs problémáimat, minden csak rosszabb lett.

A szociális fóbia félelmei bennem maradtak, rekedtek. Nem tűntek el, sőt tovább burjánzottak bennem. Tudtad, hogy a félelem vonzó bennünk? Bizony. Ami nem volt korábban benned félelemmel átitatva annak van esélye, hogy később félelemmel lesz átitatva. Így voltam ezzel én is.

A szociális zűrzavar bennem később depresszióvá fejlődött, ami tovább mutálódott és szorongássá mélyült el bennem. A szorongás már megfelelő táptalajt nyújtott életem első pánikroham éjszakájának. Baromi szar volt. A kezeletlen félelem bennem akadálytalanul jutott el az első éjszakai pánikroham átéléséhez.

Remélem Te nem hagyod majd, hogy veled is így legyen!

A következő fejezet előtt szeretném a Társaságfóbia, szociális szorongás, így kezdődött, majd 15 év pánikbetegség, így végződött című vidómat ajánlani, hátha segít.

Kommunikációs szorongás (és leendő pánikbetegség) ellen

Már miért lenne jó egy kommunikációs stratégia a pánikbetegség ellen? Erre az a válaszom, hogy azért, mert ha még időben a szociális fóbia (társaságfóbia, szociális szorongás) kezelést kap, akkor van rá esély megakadályozni a későbbi nehézségeket az életben, legyen az szorongás, további társaságfóbia vagy pánikbetegség.

Szoktam mondogatni (saját tapasztalatom a saját életemből), hogy a szociális szorongás a társaságfóbia nem más, mint egy kurva időzített bomba. Ha nem tesz a szociális fóbia ellen az ember, az nem fog csak úgy eltűnni. Nincs az a gyógyszer, ami segíthetne (gyógyszerellenes vagyok) és másfelől meg szerencsére Te tudsz tenni ellene (bárcsak jómagam is tudtam volna ezt harminc évvel ezelőtt, óh bárcsak!).

Kezdjük!

Hallottad már azt a kifejezést, hogy meta-kommunikáció? Vagy azt, hogy mi az értelme a mondatnak? Vagy talán így: mi az igazi üzenete annak, amit mondott beszélgetőpartnered? Érted mire gondolok? Tehát minden kimondott mondatunknak van egy üzenete (burkolt üzenete?), más szóval ez a meta-kommunikáció.

Hogyan tudsz figyelni a meta-kommunikációra? Hogyan tudsz figyelni a beszélgetőpartnered szavai mögötti tartalomra? Nos, tulajdonképpen nagyon könnyedén, hiszen már eleve nagyon jó vagy benne. Gondolj, bele: valójában mi állandóan hegyezzük a fülünket arra, hogy mi a szándéka a beszélgetőpartnerednek azzal, amit mondott, nem? Dehogynem.

Szóval a meta-kommunikáció, vagyis a mögöttes tartalom, vagy üzenet, vagy szándék, stb. Még két dolgot szeretnék tanítani Neked, túl azon, hogy ezentúl légyszíves figyelj a meta-kommunikációra.

  1. Aktív figyelés
  2. Érzelmi üzenetek megértése

Legyen az aktív figyelés is része magának a kommunikációnak. Az aktív figyelést Te csinálod. Célod vele, hogy minél jobban meg tudd érteni a beszélgetőpartneredet. Szánj rá légyszíves egy jó adag figyelmet a meta-kommunikációra is, aminek még az érzelmi üzenetek elkapása is legyen része.

Hogyan tudsz figyelni az érzelmi üzenetekre? Empátia készség. Mi az empátia készség? Ön-tapasztalatod. Ha például a beszélgetőpartnered egy vidám dologról beszél, akkor természetesen felidézel néhány olyan alkalmat, amikor Te is vidám voltál. Óhatatlanul ilyenkor megjelennek a vidám-érzelmek benne is és benned is. Ezekről van szó. Detektáld őket önmagadban is és beszélgetőpartneredben is.

Bárcsak tudtam volna ezekről a kommunikációs stratégiákról (megelőzhettem volna 15 év pánikbetegséget 🤔)

Gyakorlással egyre jobbá válhatsz az aktív figyelésben és egyre inkább fogékony leszel az érzelmi üzenetek megértésére is. Napi gyakorlással jobban elkerülöd majd, legyen az szociális fóbia, illetve kommunikációs zavarok, tehát a kulcsszó: gyakorolj minden nap és törekedj rá tényleg, hogy napról napra jobb legyél a helyes kommunikáció elsajátításában.

Tanítani szeretnék Neked most valami újdonságot. Angolul könnyen ki-google-izhatsz elég sok találatot, ha beírod a keresőbe, hogy NURS, avagy Name, Understand, Respect és Support.

A NURS, tehát egy mozaikszó, ami a beszélgetőpartnered szavai szárnyán megnyilvánuló és értelmezhető érzelmek megértésére vonatkozik (leginkább). Vagyis – ezek szerint – egy kommunikációban megjelenő érzelmeknek legyen

  • Name, Megnevezése
  • Understand, Megértése
  • Respect, Méltatása
  • Support, Segítőszándéka

Hadd magyarázzam meg néhány példán keresztül.

Az érzelem megnevezése (Name, NURS)

  • Gondolom ez szomorúvá tesz téged.
  • Láthatóan boldoggá tesz téged.
  • Dühösnek látszol.

Az érzelem megértése (Understand, NURS)

  • Nagyon is megértelek (engem is szomorúvá, boldoggá tenne).
  • Ilyen helyzetben érthető, hogy feldühített (én sem lettem volna kivétel ez alól).

Az érzelem méltatása a helyzet/szituáció megértésével (Respect, NURS)

  • Szinte felfoghatatlan, hogy milyen nehézségeken mehettél keresztül
  • Kemény dió lehetett
  • Micsoda boldogság, óh…
  • Hihetetlen jó! Hát ez fantasztikus!
  • Állati idegesítő lehetett!

Dicsérettel is méltathatod az érzelmeket

  • Azt gondolom, hogy tényleg keményen megdolgozhattál érte.
  • Komoly bátorságra vall.
  • Nagyon jól vetted az akadályt!
  • Szerintem mindent megtettél, amit emberileg meg lehetett tenni.

Az érzelem kapcsán nyújtott segítőszándék (Support, NURS)

  • Itt vagyok, hogy segítsek Neked (ez rám nézve is igaz 🙂)
  • Lássuk, mit tehetünk.
  • Nagy utat tettél meg, mire eljutottál idáig, de mostantól már nem kell egyedül haladnod az úton.
  • Le vagyok nyűgözve milyen kedvesek voltak veled.

Sokan mondogatják: „legyél megértőbb” vagy azt, hogy „empátia”, de azt, hogy hogyan kell empatikusabbnak lenni, vagy megértőbbnek, azt nem mondják. A fenti példa azonban segíthet. Alkalmazva a NURS formulát legyőzheted a társaságfóbia, illetve szociális fóbia miatti belső feszültséget is magadban. Ha csak néhány hétig gyakorlod is, máris jelentős változás állhat be életedbe. A legjelentősebb változás azonban a szociális bátorság, amire feltétlenül szert teszel rövid időn belül. Így egyre növekvő esélyed van elejét venni egy később óhatatlanul elmélyülő szorongásnak, amiből már akadálytalanul kialakul rendszerint további szorongás, depresszió, pánikroham és pánikbetegség.

A következő példa segít átlátni a NURS formulát.

– Óh, ez tényleg idegesítő (megnevezés) lehetett, totál megértelek (megértés).

Aztán, ahogyan tovább hallgatod beszélgetőpartneredet, esetleg mondhatsz neki ilyeneket, hogy:

– Nagyon nehéz időszakon mentél keresztül! (Méltányolsz és rámutatsz a helyzetére) – aztán még egy kis idő múlva pedig mondhatod akár ezt is, hogy:

– Örülök, hogy megosztottad velem (Méltányolsz és dicsérsz) – vagy mondhatod még ezt is – Volna bármi, amiben tudok segíteni? (Segítő szándékodat fejezed ki)

Szerintem figyelj rá, hogy az ilyen beszélgetések lehetőleg ne tartsanak tovább tíz, tizenöt percnél, hiszen a beszélgetőpartnered nem várja el tőled, hogy a terapeutája legyél. Másfelől pedig már így is megadtad beszélgetőpartnerednek, hogy úgy érezze, őt meghallgatták ás megértették.

Talán még annyi, hogy ha a beszélgetőpartnered esetleg egy családi tragédiát, vagy munkahelyvesztést, vagy hasonlókat kívánna megosztani veled, azon túlmenően, hogy meghallgatod és megérted őt, mást úgysem lehet tenni. Használd a NURS formulát, azzal biztosíthatod, hogy minden egyes beszélgetőpartnered úgy érezze, hogy őt meghallgatták és megértették.

🥡 Elvitelre:

Ijesztgettelek? Meglehet. Bárcsak engem is ijesztgettek volna egy-két évtizeddel az első pánikroham előtt, ami aztán 15 év pánikbetegség borzalomba torkollott. Most megint ijesztgetlek? Meglehet. Teszem ezt azért, mert kurvára tudom, hogy hova fajulhat, ha az ember nem tesz semmit. Arra kérlek, hogy fontold meg, hogy teszel valamit! Gyógyítsd meg legalább a kommunikációs szorongás kínját magadban. Mától gyakorold a NURS formulát és meglátod, hogy bátorságra teszel szert és jobban fogsz tudni beszélni. Nem is beszélve arról, hogy elkerülhető lesz a pánikbetegség erősödő szorongás mentén és elejét lehet venni a szociális fóbia miatti gátlásosságnak, ami a felszínen kommunikációs zavarok gyanánt jelenik meg.

Írta Gábor ❤️-el, 2021. októberében

Szeretnéd megtudni, hogyan jöttem ki 15 év pánikbetegségből?

Valamennyi feliratkozómmal megosztom: itt és MOST
Személyes tapasztalatok, őszinte és hiteles pánikbetegség információk
Pánikroham praktikák, amik nekem is segítettek

Üdvözöllek! Pallos Gábor vagyok.

Jelenleg Londonban élek és a főállásom mellett igyekszem jótékony célokra felhasználni mindazt, amire 15 év pánikbetegség megtanított.

Facebook
Messenger
Email
Chat
Miben segíthetek?

Ez a legolvasottabb cikkem (köszönöm!)

Írásomban az éjszakai pánikroham borzalmaira igyekszem bepillantást nyújtani hiszen jómagam is átéltem többször is. Hála Istennek! 2016. december 21-ével – utolsó pánikroham: 15 év pánikbetegség vége – már ez is a múlté lett.
éjszakai pánikroham
„Először egy éjszakai pánikroham lepett meg, majd arra jött rá még 15 év pánikbetegség”.

Pánikbetegségről, pánikrohamokról, halálfélelemről és kényszerbetegségről őszintén és hitelesen írok


Ezt a videót láttad már?

ezt most szeptember 5-én töltöttem fel a YouTube csatornámra, aminek szintén Pánik Nélkül a neve.
Halálfélelem lelki okai: ÉLETVESZÉLY – gyógyszerek vajon segíthetnek? (2021)

A halálfélelem lelki okai. Erről beszélek, érdemes belenézned, különösen akkor, ha a pánikrohamaidban már jómagad is átéltél halálfélelmet.

További videók pánikroham és halálfélelem témákban

Pánikroham enyhítő praktikák pánikbetegség és pánikrohamok ellen. Láttad már?
Figyelemelterelés, egyike a legjobb pánikbetegség segítségnek

Szólj hozzá!