Pánik NélkülSegítségKimerültség pánikroham után: Mit lehet tenni?(PÁNIKBETEGSÉG SEGÍTSÉG 2021)


Kimerültség pánikroham után: Mit lehet tenni?(PÁNIKBETEGSÉG SEGÍTSÉG 2021)

Felmerül a kérdés, hogy a kimerültség egy pánikroham után az vajon normális? Készültek-e tanulmányok, felmérések ezzel kapcsolatban, hogy megtudhassa az ember, hogy vajon a kimerültség pánikroham után az egyáltalán alátámasztható-e tudományosan is, vagy megmarad szóbeszédnek.

Üdvözöllek, Pallos Gábor vagyok. Az utolsó pánikrohamom 2016. december 21-én volt lezárva 15 pánikbetegség évet életemben. Azóta jól vagyok. Köszönöm. Igyekszem tanulni a történtekből, hogy minél többet segíthessek Neked és munkámmal önmagamon. Nézzük meg, hogy egyáltalán egy pánikroham után kimerültnek lenni az vajon normális dolog? Mivel ez velem is így volt, ma már van elképzelésem arról is, hogy mit lehet tenni. Ha szeretnéd a segítségemet kérni, úgy arra is van lehetőség, ugyanis itt vagyok, pánik tanácsadó vagyok. Tudsz csak írásban is kérdezni tőlem, vagy telefonon, szóban is beszélni velem.

Pánikroham után kimerültnek lenni normális (velem is így volt)

Bár jóllehet az ún. “adrenal fatigue” (“AF”) kifejezést viszonylag sok orvos használja szerte a világon, vagyis az adrenalin fáradtság kifejezetten stresszes helyzetek után, ám egy 2016-os tanulmány korábbi tanulmányok áttekintésével megcáfolta a létezését.

Engem persze az, hogy Flavio A Cadegiani és Claudio E Kater arra a végkövetkeztetésre jutott, hogy gyakorlatilag egy pánikroham után nem létezik a kimerültség, az egyáltalán nem érdekel. Így látatlanban is feltételezem sem Flavio sem Claudio urak nem tapasztalták meg milyen is egy pánikroham valójában. Én viszont kb. ezer pánikroham halálfélelmét és az utána következő kimerültséget mind megtapasztaltam. Szóval: nincs kimerültség pánikroham után? Hm… De van!

Az elgondolás amúgy az, hogy legyen az stressz helyzet, vagy erőteljes szorongás periódus, vagy egy heves pánikroham, ezek adrenalint fecskendeznek a véráramba. Ez okozná a kimerültséget.

Úgy vélem, adrenalin mindenképpen kerül a vérbe egy pánikroham esetén, hiszen csakis így szenvedhetjük el az „Üss vagy Fuss” helyzetet a pánikroham alatt. Szerintem miért van kimerültség pánikroham után? Nos, szerintem azért, legalábbis magamból kiindulva, mert egy pánikroham után kétségbeesünk. Egy pánikroham elszenvedése után: gyászolunk, elgyengülünk, letaglózódunk és utáljuk magunkat, amiért ilyen nevetségesen viselkedtünk.

Mindezeket együttvéve azt mondanám: a kimerültség egy pánikroham után igenis normális dolog. Nincs olyan ember, aki egy halálfélelmetes helyzet – például egy halálfélelmetes pánikroham – túlélése után fütyörészne boldogan az Oxford Streeten. Ebben biztos vagyok. És ha már Te is éltél át pánikrohamot, Te is így gondolhatod, szerintem.

Mit lehet tenni?

15 év pánikbetegség és több száz halálfélelmetes pánikroham után (utolsó pánikroham: 2016. december 21-én volt) ma már nem pánikolok. Inkább tanulok belőle, hogy segíthessek másoknak (és persze magamnak is). Most például éppen visszagondolok, hogy milyen is volt a kimerültség egy-egy nehéz pánikroham után.

Röviden azt mondanám, hogy szar volt. Tényleg kimerült voltam sokszor. Ha arra gondolok, hogy ma mit is mondhatnék Neked, aki választ keres a „kimerültség pánikroham után” kulcsszavakra, nos volna néhány dolog, amit javasolnék.

Elfogadás

Eckhart Tollétól tanultam a legtöbbet közvetlenül 2016. december 21-e után, az utolsó pánikroham után. Eckhart tanításának egyik legfontosabb pillére az elfogadás. Az elfogadás egy lelki „mozzanat”, amikor a lelked 180 fokos fordulatot tesz és azt mondja: „EZ VAN!”

Ez van! Ez az elfogadás. Namost vannak dolgok, amiket könnyű elviselni és vannak dolgok, amiket nehéz elviselni. Egy nyaralás egyik gyönyörű napján, amikor a napernyő alatt fekszel éppen a tengerparton valahol, ahol vízszintesen nőnek a pálmafák és egy pillanatra egy kis felhő kerül barnuló tested és a Nap közé, nos azt viszonylag könnyű elfogadni.

Van olyan szituáció is, mint például egy pánikroham utáni állapot, amikor egy-két perccel ezelőtt még azt hitted, hogy nem éled túl a pánikrohamot, nos azt már sokkal nehezebb elfogadni. Mégis azt mondom: fogadd el! Vagy legalábbis próbáld meg.

Minél inkább ellenállsz elfogadni a – mondjuk az – imént véget ért pánikrohamot, annál inkább megtapasztalod a kimerültséget egy pánikroham után. Ennek ugye az lenne az ellenkezője, hogy megpróbálod azt mondani: „Ez van!” és elfogadod. Megengeded a lelkednek azt a szellemi mozzanatot, hogy elfogadod azt, ami van. Vagyis a pánikroham tényét és az utána következő kimerültséget. Így talán a kimerültség nem lesz majd annyira „kimerültség”.

Pihenés

Jó ötlet egy kis pihenés is a kimerültség ellen pánikroham után. Legyen az néhány perc, vagy egy óra pihenés, kis alvás, ha megengedheted magadnak. A legtöbb munkahelyen is van lehetőség pihenni néhány percet, csak élned kell vele. Pihenj a pánikroham után és enyhíts a kimerültségen.

Meditálás

Ha már valaha is meditáltál jó ötlet meditálni közvetlenül egy pánikroham után a kimerültség ellen. Találj néhány percet közvetlenül a pánikroham után és küzdj meg a kimerültség ellen úgy, hogy leülsz meditálni néhány percet.

Hagyd, hogy ellazuljon a tested és hagyd, hogy megnyugodjon a lélegzésed. Engedd meg magadnak, hogy ne kelljen átélned a kimerültséget pánikroham után.

Kikapcsolódás

A legtöbb kimerültség pánikroham után, úgy vélem, hogy az önsajnálat által felébredt negatív gondolatok miatt van. Emlékszem: én is nagyon rákattantam az önsajnálatra a legtöbb pánikroham után és tényleg nagyon fárasztóak voltak. Ugye, nem volt elég, hogy a pánikroham alatt azt hittem legtöbbször, hogy nem is biztos, hogy túlélem ezt a pánikrohamot, de még ön-sanyargattam is magam a pánikroham után.

Ha volna valami – bármi –, amivel a figyelmedet el tudnád terelni az önsajnálatról, az önutálatról, az önpocskondiázástól egy pánikroham után, azzal a kimerültség érzést tudnád csökkenteni. Hogy mivel tudnád elterelni a figyelmed?

  • Egy videó,
  • zene,
  • ránézel tárgyakra a környezetedben (megállapítod, hogy a tárgy jelen van; a színét, méretét, stb).

Pánikbetegség segítség: így tudnálak kihozni a pánikból

Neked mi lenne az első kérdésed pánik-gyógyulásod útján?
Neked mi lenne az első kérdésed pánik-gyógyulásod útján?

Noha a cikk a kimerültség pánikroham után témát dolgozza fel, az igazi segítség az lenne számodra, ha megszűnnének a pánikrohamok mindenekelőtt. Természetesen, ha nem pánikolnál nem lenne kimerültség sem pánikroham után. Fókuszáljunk most konkrétan a Te félelmeid helyreállítására, hogy ne legyen több pánikroham, szorongás, depresszió, fóbia, stb.

Elsősorban azt kell mondanom, hogy nem vagyok orvos, ezért csak azt tudom elmondani, amit én megtapasztaltam:

  • hogyan lehet eljutni az első pánikroham átéléséhez,
  • hogyan lehet elvesztegetni éveket anélkül, hogy a pánikbetegség javulna,
  • hogyan kell segítséget kérni, ha már tényleg eleget szenvedett az ember,
  • hogyan kell konkrétan kijönni a pánikbetegségből,
  • hogyan lehet kint maradni a pánikbetegségen kívül, ha már egyszer kint van az ember belőle.

Amikor a segítek egy másik embernek, hogy ő is jobban legyen pánikbetegségből, szorongásból akkor rendszerint így segítek:

  1. Igyekszem elsőként megismerni a félelmeidet. Nem kell sok pánik-sztori ahhoz, hogy beazonosítsam, hiszen 15 év pánikbetegség életemben annyi pánik-sztorit termelt, hogy untig elég. Szóval, röviden meg akarom ismerni a félelmeidet, hogy tudjam „min” kell elkezdenünk „dolgozni”.
  2. Folyamatosan stresszoldó gyakorlatokat tanítok Neked. Minél inkább fel vagy szerelkezve szorongás oldó gyakorlatokkal annál sikeresebben tudsz küzdeni például a kimerültséggel egy pánikroham után. Vagy előtt.
  3. Egyre nagyobb hangsúlyt fektetve a pánik-kiúton való haladásra elindulunk a célod felé. Nincs ennél természetesebb kiút a pánikból és ez mindig működik. Sőt azt mondanám, hogy a cél hiánya maga a pánik (közvetett) forrása.

Ui: Most rajtad a sor

Ha úgy érzed, hogy tudtam segíteni a fenti gondolatokkal, jótanácsokkal, úgy örülök neki. Te is segíthetnél nekem. Támogasd munkámat, akár 1000Ft, akár 3000Ft, vagy akár 9000Ft összegek egyikével. Válaszd ki azt az összeget, amennyit egyenlőnek érzel a segítségem mértékével.

Köszönöm kedves anyagi támogatásod előre is, kérlek ne felejtsd el ideírni a kommentmezőbe a véleményed, hogy tudjam: érdemes csinálnom, mert van akinek segítek. Sokat jelentene nekem, igazán.

Szép napot
Gábor

Ui: Ezt a két cikket hasonló témában írtam: Pánikroham utáni tünetek és Pánikroham után kimerültnek lenni, benne konkrét segítségnyújtással.

Szólj hozzá!