pánikbetegség és nárcisztikus személy

Szorongás, pánikbetegség egy nárcisztikus személy (jogosultság) bizonytalanságában

Könnyű azt mondani: „Nárcisztikus személy! Hagyd el őt!” Megy majd vele a pánik is meg a bizonytalanság is.
Feltöltve:
A LÉNYEG RÖVIDEN
Valamennyi nárcisztikus személy esetén igaz az, hogy a saját malma felé hajtja a vizet. Ugyanakkor nem minden nárcisztikus személy véli úgy, hogy jogszerűen minden földi jó őt illeti meg. A jogosultság spektrum része egy nárcisztikus személy tulajdonság jegyei által alkotott spektrumnak.
Legyen az szorongás, depresszió, pánikroham vagy pánikbetegség életed része, plusz egy nárcisztikus személy társasága (családtag, kolléga, főnök, stb) nem mindig az a megoldás, hogy elhagyod őt.
Megértésen alapuló elfogadással nagymértékben meg tudod könnyíteni mind a nárcisztikus személy életét és jómagad életet még akkor is, ha életedben szorongás, depi vagy pánik van sok.
pallos gábor utolsó pánikroham feledhetetlen volt
…ha hagynám 😉 Inkább tanulok belőle és megosztom tapasztalataimat Veled 😉

15 év pánikbetegség alatt átélt pokol megtanított milyen az állandó szorongás, pánikroham. Nárcisztikus személy is akadt már néhány a társaságomban. De az a bizonytalanság, amit egy nárcisztikus személy okozhat egy pánikbetegnek, azt figyelemreméltónak találom. Nem vagyok ugyan orvos (ne is hallgass rám) ám mégis megpróbálok a tapasztalataimra alapozva segíteni Neked, hogy könnyebb legyen még akár pánikbetegen is együtt lenned egy olyan nárcisztikus személlyel, akihez mondjuk családi kötelék fűz, és aki leginkább az ún. jogosultság spektrumban éli életét.

De vajon mit jelent a jogosultság elnevezés egy nárcisztikus személy esetében? És vajon mit lehet tenni, ha a családi kötelékek miatt nincs menekvés a nárcisztikus személy okozta bizonytalanságból? Megpróbálok segíteni, ha tudok. Egyet ígérhetek: őszinte leszek hozzád.

Szorongás, depresszió, pánikroham sorsa egy nárcisztikus családtag hatására

Szorongásról, depresszióról és pánikrohamok alkotta pánikbetegségről már rengeteget írtam. Ezt a cikket is a pánik jegyében írom, de van egy másik aspektus is: egy nárcisztikus családtag hatása egy másik pánikbeteg (szorongás, stressz, depresszió, stb) családtag számára.

A legtöbb embernek van elképzelése egy másik nárcisztikus személlyel kapcsolatban. Sőt megvannak azok a címkék is, amit a legtöbb nárcisztikus személy „megillet”. Széles körben elterjedt, hogy egy nárcisztikus személy annyira „odáig” van önmagától, hogy mások „nem rúgnak labdába” szinte körülötte.

Helyes lehet egy nárcisztikus személy viselkedését egy tulajdonsági jegyek spektrumban értelmezni. Érzem a késztetést, hogy itt és most tovább beszéljek a nárcisztikus személy tulajdonságjegyiről, magáról a nárcizmusról, de inkább visszafogom magam, hiszen ezt a cikket nem nárcisztikusoknak írom, hanem szorongásban, pánikbetegségben élőknek, akiknek az életébe egy másik nárcisztikus személy élete is beletartozik.

A következőkben még néhány bekezdés erejéig szeretném a nárcisztikus személy tulajdonságjegyeinek szűkítését feszegetni oly módon, hogy megismertethessem Veled a jogosultat.

Jogosultság egy nárcisztikus személy esetén

Kedvenc kávézódba beszéltél meg egy találkozót, ahol már bent vagy a megbeszélt időben és helyen, mert Te amúgy szereted a pontosságot és úgy gondolod, hogy a pontosság a másik ember megbecsülése. Örülsz mert üres asztalt is találtál; vársz még a rendeléssel, hogy meg tudjátok beszélni barátoddal a rendelést. „Idő van” – gondolod. Ahogy telnek a percek, egyre idegesebben nézed az órádat. A barátod sehol és még csak üzenet sem jött tőle, hogy késik. „Bosszantó” – gondolod magadban. Aztán megérkezik a barát és még csak elnézést sem kér tőled, ámbár Te nem is bánod végülis nagyon, hiszen inkább örülsz, hogy egyáltalán eljött a barátod a kávézóba.

Oké. A fenti egy tipikus szituáció volt, igaz? A most következő is egy tipikus szitu lesz. Ráírtál éppen egyik ismerősödre, mert a véleményét kérdezed valamiben. Ha nem is vártál azonnali választ tőle, de arra nem számítottál, hogy aznap nem jön válasz tőle. Sőt arra aztán meg egyáltalán nem számítottál, hogy még holnap sem, sőt holnapután sem jön semmi válasz sem tőle. Az üzeneted elküldése óta már többször is eszedbe jutott, hogy „mi van már”, tény, hogy az utóbbiak valóban egyre bosszantóbb gondolatok voltak benned. Megfordult már a fejedben az is, hogy talán alkalmatlankodtál barátodnál a bugyuta véleménykéréseddel? Meg minden féle önkritikázó gondolatok kezdtek el cikázni a fejedben. Arra is gondoltál már, hogy barátod talán annyira hülyének nézne, hogy még válaszra sem méltat ezek után? Aztán, amikor már szinte feladtad a várakozást, megjön a válasz. Megnyugodtál…

Függetlenül attól, hogy az életed szorongás, depresszió, pánikroham vagy ezek egyike sem, az ilyen jellegű viselkedést meglehetősen bosszantónak találod, sőt frusztrálónak. Arra gondolsz, bárcsak tudnád hogy mi a fenétől van ez így. De legalább ha tudnád az okát, talán segíthetnél barátodnak, hogy kicsit összeszedettebb is lehetne.

A másokat szándékosan bizonytalanságban tartani tendencia úgy is ismert, hogy jogosultság. Egy nárcisztikus személy viselkedési spektruma tartalmazhat jogosultsági spektrumot. Nem mondanám, hogy könnyű rajtakapni az illetőt, hogy nárcisztikus és jogosult is egyben, de gondolj bele, hogy vajon hallottad-e már ezeket a tipikus mondatokat?

  • „Jogom van hozzá, hogy…”
  • „Ez jár nekem…”

Szeretném leszögezni, hogy a fenti mondatokkal meglehetősen pontatlan vagyok, hiszen fontos, hogy milyen kontextusban hangzik el és milyen viselkedés kíséri. Ám mégis nagy általánosságokban lehet egy iránymutató, hogy mire is gondolhatunk, ha szeretnénk közelebbről is felismerni egy jogosult nárcisztikus személyt.

Szorongás, depresszió, pánikroham fokozódása egy romantikus nárcisztikus kapcsolatban

Pánik-szempontból írom ezt a cikket elsősorban és nem pedig nárcisztikus megközelítésből. Mire gondolok? Nos arra, hogy egy nárcisztikus személy tulajdonság spektruma nagymértékben eltér egy nem-nárcisztikus személy tulajdonság jegyeinek spektrumától. Különbségek mutatkoznak a motivációkat illetően, különösen akkor, ha itt és most feltételezzük a további példa kedvéért, hogy a szorongás, depresszió vagy pánikroham illetve pánikbetegség jellemezte személy, legyen a neve Gábor nem nárcisztikus személy. Viszont – a példa kedvéért legyen a neve Éva – viszont egy nárcisztikus személy a jogosultság spektrumban. Gábor és Éva romantikus kapcsolatban élnek együtt.

Éva alapvető motiváltsága – nárcisztikus személy a jogosultság spektrumban –, hogy Gábort bizonytalanságban tartsa. Ez gyakran Gábor megvárakoztatásában kerül kifejezésre. Beszélgetések során Éva gyakran megkerüli az őszinte és egyenes válaszadást Gábornak, ami Gáborban óhatatlanul csak a bizonytalanság érzést fokozza. Gábor gyakran érzi úgy, hogy Éva jogosultabbnak érzi magát mindenben, mint Gábor. Gábor sohasem értette, hogy Éva miért nem fogadja el Gábor simogatásait és érintését. Gáborban mindezek egyre növekvő bizonytalanság érzést hagynak. A bizonytalanság – mondhatni – egy lapáttal tesz rá Gábornak az amúgy is nehéz szorongásra, ami gyakrabban pánikroham formában tör ki. Ha éppen nincs pánikroham, akkor marad a szorongás. A szorongás gyakran tartós szomorúságban nyilvánul meg, ami maga a depresszió, hiszen Gáborban visszatérő negatív gondolatok jelennek meg sokkal gyakrabban.

Oké. Eddig a példa. Mint láthattuk, Gábor számára Éva bizonytalanságra való manipulatív viselkedése szorongás, depresszió, pánikroham és pánikbetegség fokozó. Így van ez valamennyi hasonló kapcsolatban is, ahol az egyik fél pánikbeteg, a másik fél nárcisztikus személy. Ilyen kapcsolatok lehetnek, nem csak romantikus kapcsolatok, hanem:

  • férj és feleség
  • anya és gyermeke
  • főnök és beosztott
  • magasabb pozícióért versenyző felek, stb.
    Vajon mit lehet tenni, ha nincs menekvés?

Mi van, ha nincs menekvés? ELFOGADÁS!

Elsőként a PES skálát szeretném megtanítani Neked, hogy beleláss könnyebben egy nárcisztikus személy motivációiba, hogy megérthesd őt könnyebben és elfogadhasd őt csökkentve ezáltal a pánik és szorongás helyzetedet.

Pszichológiai jogosultsági skála (PES; Campbell és mások, 2004) ezekre figyelj

Szeretném megtanítani Neked a Campbell (és mások) által készített ún. Pszichológiai jogosultsági skálát (PES, így találod meg; őrá hivatkozz: Campbell – vagy klikk ide), ami megkönnyíti majd felismerned (és MEGÉRTENED) a nárcisztikus (jogosultság spektrum) személyt.

  1. Most őszintén: hát én nem sokkal többet érdemlek, mint mások?
  2. Hát nem csupa jó dolognak kéne történnie velem?
  3. Nekem talán nem a legelső mentőcsónakban lett volna a helyem, ha rajta lettem volna a süllyedő Titanicon?
  4. Most komolyan: megérdemlek-e én bármi mást, mint a leges legjobbat?
  5. Nem kell énnekem a spéci bánásmód (fordított)!
  6. Több jusson nekem az életben!
  7. Olyan emberek, mint én több szabadidőt érdemelnének!
  8. A dolgoknak kizárólag úgy kell lenniük, ahogyan az nekem jók!
  9. Többre érzem magam jogosultnak mindenből (mint más)!

Ez a PES skála. Az eredetiben csak kijelentő mondatok vannak, ám én kérdő mondatokat használok az első négyben és felszólító formát a többiben. A fordításnál elsősorban önmagamra figyeltem és inkább őszinte próbáltam lenni (semmint pontos fordító, ami nem ugyanaz: mindkettő jó minőségű fordítást eredményez) amennyire csak bírtam.

Azért tettem ide, hogy általuk esetleg könnyebben felismered majd a nárcisztikus személy motivációit. Könnyebben belátod, hogy mi lehet egy indulat, kijelentés hátterében és így könnyebben megértheted őt. Megérteni őt segít Neked az elfogadásban és az elfogadás segít majd csökkenteni a stresszt, szorongást, ami segítőleg hat a pánikbetegség és a pánikrohamok alakulására.

Elfogadás és megértés egyenlő kevesebb szorongás, depresszió és pánikroham

Megértek mindenkit, akik úgy gondolják, hogy legyen az nárcisztikus férfi vagy nárcisztikus nő, a legjobb, amit tehet az ember, hogy elhagyja. Sajnos általános a vélekedés arról, hogy egy nárcisztikus személy egó stratégiája (nárcisztikus viselkedése) velejéig mérgezett és ijesztő és reménytelen, stb.

Szeretnék most inkább Te hozzád szólni, aki nem úgy gondolkodik, mint bárki más, hogy otthagyni vagy elhagyni a nárcisztikus személyt. Te hozzád szólnék, aki úgy gondolod, hogy „Nem fogok elmenekülni! Hova menekülnék, hiszen a családtagomról, házastársamról, főnökömről vagy a kollégámról van szó bakker!”

Akkor viszont mit lehet tenni? Kérdezhetnéd, nos én meg azt mondom: az ELFOGADÁS és a megértés lennének a kulcsszavak. Kezdjük a másik ember megértésével és az elfogadás majd utána már jön magától. Kezdjük!

  1. Ne várj megértést vagy empátiát tőle. Egy nárcisztikus személy motivációi mindig önmagára irányulnak, ezért valamennyi élethelyzetben saját szempontjait akarják majd érvényesíteni. Természetesen minden ember a jót keresi önmaga számára, ez alapvető, a különbség egy nárcisztikus személy és egy nem nárcisztikus személy között a jó-érdek szociális érvényesítésének eszközeiben rejlik. Magyarul egy nárci-ember olyan dolgokért is veszekszik és besértődik, amiken Te nem.
  2. Fogadd el, hogy ő egy nárcisztikus személy. A csecsemőkori, gyermekkori félelmei alapozták meg mindazokat az egó-stratégiákat, amik felnőtt korára olyan tulajdonság spektrumot mutatnak, amiket ma nárcisztikus személy tulajdonság spektrumával azonosítanak. Tudd, hogy Te sem vagy mindenható és ha szeretnéd őt megváltoztatni, nos arra van sajnos a legnagyobb esély, hogy nem fog sikerülni. Ő mindig is nárcisztikus személy marad.
  3. Tudjál róla, hogy egy nárcisztikus személy romantikus közeledési stratégiája is eltér a szokványostól. Love-bombing, sok bejegyzést találhatsz az Interneten erről. Annyit jelent, hogy egy nárcisztikus személy romantikus közeledése „rámenős”, rámenőssége miatt „gyors” és a veszteségtől való félelmei miatt sokkal hamarabb szeretne házasságra lépni szívének választottjával.
  4. Egy nárcisztikus személy könnyen csalódik egy másik emberben. Gyakori viselkedési stratégiák alkalmazása: dühös, haragos, kritizáló. Gyakran alkalmazza a figyelem-megvonás-büntetést, hogy érzelmi zsarolással próbálja akaratát érvényre jutni.
  5. Most hozzád szólok! Te, aki szorongás, depresszió, pánikroham vagy pánikbetegség közepette éled életed egy nárcisztikus személy társaságában, legyen az romantikus kapcsolat, házasság vagy munkahelyi kapcsolat, a legjobb, amit tehetsz, hogy függetleníted az önértékelésed a nárcisztikus személytől. Tehát egy nárcisztikus személy valamennyi manipulálási stratégiája a saját érdekében (biztonság-érzete érdekében) történik. Vagyis nem rólad szól, hanem önmagáról. Emlékezz erre, úgy könnyebb lesz Neked. Ha pánikbeteg vagy is könnyebb lesz úgy Neked.

Segítek 💚 (Kiútmutató 2021) ha sem a szorongás, sem a pánikbetegség nem akar javulni

Írj rám és elmondom Neked hogyan csináltam 🙂

Szia. Pallos Gábor vagyok. Hálás köszönetem, hogy elolvastad az írásomat, amit olyan embernek írtam, aki szorongás, depresszió, pánikroham vagy pánikbetegség közepette éli életét és történetesen egy nárcisztikus személy is van a társaságában, aki vagy családtag, vagy kolléga, vagy barát, stb. (Ha szeretnél egy pánik tesztet csinálni, csak klikk ide.)

Nem kell nem-et mondani a legtöbb emberre, inkább Te alkalmazkodj, amennyire csak lehet legyen az nárcisztikus férfi, nárcisztikus nő, családtag, kolléga vagy barát. Ha megtanulod a megértést (empátia) és a megértésen keresztül ajándékba kapott elfogadás képességét (ami „magától” jön a megértéssel), azzal sokkal többre mész az életben. Ha történetesen éppen szorongás vagy pánik nehezíti éppen életed, akkor is a megértés a legjobb kiút a jelenlegi helyzetedből.

Ráadásul nem vagy egyedül. Én már kint vagyok a pánikbetegségből, ami 15 évig tartott nálam; rengeteget tanultam belőle, amit örömmel megosztok Veled. Akár csak annyi, hogy meghallgatod tőlem, hogy én hogyan jöttem ki a pánikból már sokat segít. Abban is tudok segíteni Neked, hogy könnyebb legyen a viszonyod Ővele (a nárcisztikus személy – esetleg a jogosultság spektrumban).

Írta Gábor ❤️-el, 2021-ben.

Ui:

Kedves hozzászólásod, gondolataid és kommentjeid nagyban segítik munkámat, a további őszinte pánikbetegség tudósításaimat, amikért (a szó szoros értelmében) megszenvedtem.

Szeretnéd megtudni, hogyan jöttem ki 15 év pánikbetegségből?

Valamennyi feliratkozómmal megosztom: itt és MOST
Személyes tapasztalatok, őszinte és hiteles pánikbetegség információk
Pánikroham praktikák, amik nekem is segítettek

Üdvözöllek! Pallos Gábor vagyok.

Jelenleg Londonban élek és a főállásom mellett igyekszem jótékony célokra felhasználni mindazt, amire 15 év pánikbetegség megtanított.

Facebook
Messenger
Email
Chat
Miben segíthetek?

Ez a legolvasottabb cikkem (köszönöm!)

Írásomban az éjszakai pánikroham borzalmaira igyekszem bepillantást nyújtani hiszen jómagam is átéltem többször is. Hála Istennek! 2016. december 21-ével – utolsó pánikroham: 15 év pánikbetegség vége – már ez is a múlté lett.
éjszakai pánikroham
„Először egy éjszakai pánikroham lepett meg, majd arra jött rá még 15 év pánikbetegség”.

Pánikbetegségről, pánikrohamokról, halálfélelemről és kényszerbetegségről őszintén és hitelesen írok


Ezt a videót láttad már?

ezt most szeptember 5-én töltöttem fel a YouTube csatornámra, aminek szintén Pánik Nélkül a neve.
Halálfélelem lelki okai: ÉLETVESZÉLY – gyógyszerek vajon segíthetnek? (2021)

A halálfélelem lelki okai. Erről beszélek, érdemes belenézned, különösen akkor, ha a pánikrohamaidban már jómagad is átéltél halálfélelmet.

További videók pánikroham és halálfélelem témákban

Pánikroham enyhítő praktikák pánikbetegség és pánikrohamok ellen. Láttad már?
Figyelemelterelés, egyike a legjobb pánikbetegség segítségnek

Szólj hozzá!