Unalom és szorongás pszichológia

Csíkszentmihályi Mihálynak köszönheti a pszichológia szakirodalom a flow fogalmát. Eszerint van összefüggés az unalom és a szorongás között. Szorongás és pánikroham gyakran jár együtt; megtapasztaltam.
Feltöltve:
A LÉNYEG RÖVIDEN
Kisgyermekként rossz hangulat (szeretethiány? figyelemhiány?) amit kedvetlenség és unalom (érdeklődés hiánya) követ. Így a motiváció határozatlanság és a flow hiányában (UNALOM) szorongás hangulat, depresszió lelkiállapot (továbbá addikció, szenvedély-betegségek) mellett később pánikroham léphet fel.
Hála Istennek, egy repülőtéri biztonsági ember munkája során szinte soha sem talál bombát. Az unalom és a monotónia például egy ilyen munkahelyen több százak életét veszélyezteti minden nap.
Az, ami érdekes sohasem unalmas, viszont az ami érdektelen, az mindig unalmas. Hasznos info ez mielőtt intenzív szorongás állapotába nem kerül az ember.
pallos gábor utolsó pánikroham feledhetetlen volt
…ha hagynám 😉 Inkább tanulok belőle és megosztom tapasztalataimat Veled 😉

Jó barát az unalom, hiszen – akárcsak az éhség – felhívja a figyelmed „valamire”. De vajon mire hívja fel a figyelmed az unalom? Mindenki tudja, hogy az unalom „szól”, hogy az amit éppen most teszel az unalmas, nem érdekes, tehát érdektelen és céltalan. Ha hosszú távon az unalom uralja napjaidat az bizony rányomja a lelkedre is a bélyegét. A rossz lelkiállapot belső feszültséget gerjeszt, az szorongást, depressziót... és már el is érkeztünk az első pánikroham éjszakájához. Nem azt mondom, hogy Te feltétlen ebben a cipőben jársz, de azt igen, hogy én sajnos ebben a cipőben jártam. 15 év pánikbetegséghez vezetett. De most, hogy már saját magamtól legyőztem a pánikbetegség poklát itt vagyok, hogy tanítsalak az unalom veszélyeiről.

Az unalom pszichológiája: így látom

Kisgyermekként fellépő unalom lehet – véleményem szerint – az első intőjel egy húsz évvel későbbi első pánikroham élmény bekövetkeztére. Komolyan mondom! De miről is beszélek? Nos, nem egy egyenletről beszélek, miszerint (például) egy óra unatkozás hét évesen garantálna egy pánikrohamot 27 évesen. Természetesen nem. Beszélek viszont arról, hogy meggyőződésem szerint nem vagyok egyedül, aki (2016. december 21-én az utolsó pánikroham egy 15 éves pánikbeteg periódust fejez be életemben) 5 évesen unatkozott, majd (szorongás, depresszió) 2001-ben átéli élete első pánikrohamát (így indult a 15 év pánikbetegség életemben).

Még most is – kb. 50 évvel később – tisztán emlékszem arra a hangulatra 5 évesen: bizony kedvetlen voltam, no meg az a lelkiállapot, brrr. (Előfordult néha.) Ma már tudom: az unalomból – „tanultam meg”, úgymond – lett a határozatlanság, ami még kisgyermekként beépült az életembe. Innen már elkerülhetetlen volt, hogy mire tini korú srác lettem életem részévé vált a gátlásosság, a szociális fóbia (később: depresszió, majd szorongás, amiből kialakult életem első pánikroham pokoli tapasztalata).

Mindezt miért írtam le? Nos, azért, hogy bölcsebben tudj felelősséget vállalni. Ha unalom vagy alacsony érzelmi szint, kedvetlenség, határozatlanság, érdektelenség, céltalanság, aktivitás hiánya, flow élmény hiánya, figyelemhiány, fásultság jellemzi életed, akkor még időben tudsz változtatni. Szükséges-e változtatnod? Ha belegondolsz, hogy mennyit szoronghat és szenvedhet az az ember, aki 15 év pánikbetegségen megy keresztül, benne vagy ezer halál-félelmetes pánikroham, ahol az első pánikroham éjszaka tört rám, szóval szörnyűek voltak, alsóhangon, nos akkor azt mondanám, hogy igen, bizony feltétlenül szükséges lenne változtatnod, és inkább mielőbb. Ha rám hallgatsz(?) NAGYON is szükséges, amíg időben (a földi pokol tornácán innen) vagy.

Kritikusan unalmas munkahelyek

Nem csak munkahelyek lehetnek kritikus munkahelyek az unalom szempontjából, hanem például a vezetés is. Tudod, szoktuk mondani, hogy valaki rutinból vezet. Legyen az hivatásos sofőr, vagy bármelyik autóvezető a világ bármelyik útvonalán a volán mögött, a figyelem életeket ment, míg a figyelem hiánya és az unalom ölhet.

Gyakran lehet hallani, hogy „hogy kerültem haza, nem tudom”, mondja a vezető a volán mögül kiszállva és ráeszmélve, hogy ábrándozások közepette, de épp testben… hazaért (Hála Istennek!)

Kritikus munkahely lehet például egy repülőtéri biztonsági ember munkája is. A biztonsági zónán áthaladó turistákat átvizsgálják és persze nem csak bombát keresnek a biztonságiak. Mi történik? Milyen a munka? Nos, mindig ugyanaz. Emberek és bőröndök jönnek-mennek. Sehol egy bomba. Könnyen unalmassá válhat az ilyen munka. Ugyanakkor meg elég ha csak egy kicsit kalandozik el a figyelem az egyik biztonsági embernél és esetleg nem vesz észre egy pizza szeletelőt, vagy egy vekker órát (egy bombához, csak mondtam egy példát), ami felkerül egy repülőgép fedélzetére, ami több százak életét veszélyezteti.

A figyelem életeket menthet! Egy pillanatnyi unalom százakat ölhet meg! Se az unalom, se a figyelem nem játék sem a kritikusan unalmas munkahelyeken, sem az országutakon.

Unalom. Sebaj. Pánik! Mit tegyek?

A monotonitás csökkenti az érdeklődést, így az érdeklődés hiánya érdektelenséget vált ki, ami elkedvtelenít és unalmat ébreszt az emberben. Érthető, de egyben veszélyes is. Arról nem is beszélve, hogy hosszú távon – meg vagyok győződve róla – az unalom visszaüt. Az érdeklődés hiánya hosszú távon elbizonytalanít, a bizonytalanság egy későbbi hosszantartó szorongás kiváltója lesz, amit gyakran depresszió kísér. Ilyenkor a belső feszültség (stressz, alapvetően rossz lelkiállapot, alacsony érzelmi szint, kedvetlenség és az érdeklődés hiánya, céltalanság, stb.) már ELVISELHETETLEN, ami „kiváló” táptalajt jelent egy vulkánkitöréshez, pontosabban az első pánikroham átéléséhez. Az első pánikroham átélését csak nagyon ritkán nem követi egy második pánikroham…!!! Mint tudjuk, több pánikroham együtt „jelenti” hogy pánikbetegség.

Hogy mit tegyél? Nos, az attól is függ, hogy hol tartasz az úton. Unalom, pánik nélkül? Vagy (már) a szorongás jellemző két pánikroham között? A megoldás mindkét esetben UGYANAZ! Az unalmat kell megszüntetni! Hogyan szünteted meg az unalmat? Érdekes dolgot kellene csinálnod az érdektelen helyett (ne félj, ha igazán őszinte vagy önmagaddal biztos hogy neked is ugyanez a képlet jön majd ki!). Hogyan tudnál lemondani az érdektelen dolgokról? Sehogy! Pontosabban: könnyebben, mint hinnéd. Célt kell találnod! Célra van szükséged! Ha minden napod a célod jegyében tellene, akkor nem lennének a napjaid érdektelenek, kedvetlenek, határozatlanok, monotonok, fásultak, figyelemhiányosak, aktivitás hiányosak, mentálisan fáradtak, vagyis egyetlen szóval: UNALMASAK.

Tehát akárhol is tartasz az úton (unalom és/vagy pánikbetegség) a megoldás kulcsa a CÉL.

Érdekes az érdektelen ellen

Szeretnéd megtudni, hogy most éppen a célod felé vezető utat járod-e, vagy tévúton vagy? Kérdezd meg önmagadtól, hogy „Az amit éppen ma csináltam, vajon közelebb vitt-e a célomhoz?” A válasz aranyat ér! Le is tudod ellenőrizni. Gondolj bele, hogy vajon érdekes volt-e a napod? Vagy esetleg érdektelen?

Ha érdekesek a napjaid, az valószínűleg annak a jele, hogy jó úton jársz. A célod felé közeledsz. Ezért érdekesek a napjaid. De nem csak érdekesek, hanem jó hangulatúak is, eredményesek, jókedvűek is és gyakran flow élményben van részed, miközben teszed a dolgod. Ilyen az út, amikor napsugaras, ahelyett hogy unalmas lenne. Ha unalmas lenne az utad, akkor nem lennének érdekesek a napjaid. Ellenkezőleg. Érdektelenek lennének és kedvetlen lennél. Stresszes lennél és rossz lelkiállapot kísérné napjaid. Növekvő feszültséget okozna benned az érdeklődésed hiánya, a határozatlanságod és az érdektelenség benned. „Büntetlenül nem lehet sokáig így létezni!” – tudod jól lelked legmélyén – ezért is szenvedsz egyre jobban.

🥡 Elgondolkodtató

Tudod mire jutottam? Arra, hogy az unalom tulajdonképpen a jó barátunk! Miért mondom ezt? Azért, mert hasonlóképpen „működik” bennünk, mint az éhség (mondom ezt annak ellenére, hogy az éhséget szinte eltöröltük a Föld felszínéről, Hála Istennek, így a mai ember szinte alig ismeri az éhséget, tisztelet a kivételnek!). Tehát mint az éhség: ha éhes vagy érzed. Érzed és eszel. Ha valami unalmas, azt szintén érzed. És teszel érte, hogy ne legyen unalmas. Úgy értem, hogy teszel érte, ha tudsz ellene tenni. A nehézség abban rejlik, hogy nem mindig találja meg az ember azt, hogy mit lehet tenni unalom ellen. Másfelől meg sajnos nem is vagyunk tudatában annak, hogy mennyire fontos lehet a saját jövőnk szempontjából tenni az unalom ellen! Neked itt és most megvan a lehetőséged, hogy tegyél még ma az unalom ellen!

Segítsen az, hogy

  1. A célod felé vezető út az mindig érdekes, soha sem unalmas, a célod felé vezető úton soha sincs pánik és szorongás!
  2. A tévutadon való haladás egyre távolabb visz a célodtól, így az érdektelen és mindig unalmas, aminek a felismerésében az unalom extrém formája, a pánik és a szorongás is segít Neked felismerni, hogy tévúton jársz.

Írta Gábor ❤️-el, 2021-ben.

Szeretnéd megtudni, hogyan jöttem ki 15 év pánikbetegségből?

Valamennyi feliratkozómmal megosztom: itt és MOST
Személyes tapasztalatok, őszinte és hiteles pánikbetegség információk
Pánikroham praktikák, amik nekem is segítettek

Üdvözöllek! Pallos Gábor vagyok.

Jelenleg Londonban élek és a főállásom mellett igyekszem jótékony célokra felhasználni mindazt, amire 15 év pánikbetegség megtanított.

Facebook
Messenger
Email
Chat
Miben segíthetek?

Ez a legolvasottabb cikkem (köszönöm!)

Írásomban az éjszakai pánikroham borzalmaira igyekszem bepillantást nyújtani hiszen jómagam is átéltem többször is. Hála Istennek! 2016. december 21-ével – utolsó pánikroham: 15 év pánikbetegség vége – már ez is a múlté lett.
éjszakai pánikroham
„Először egy éjszakai pánikroham lepett meg, majd arra jött rá még 15 év pánikbetegség”.

Pánikbetegségről, pánikrohamokról, halálfélelemről és kényszerbetegségről őszintén és hitelesen írok


Ezt a videót láttad már?

ezt most szeptember 5-én töltöttem fel a YouTube csatornámra, aminek szintén Pánik Nélkül a neve.
Halálfélelem lelki okai: ÉLETVESZÉLY – gyógyszerek vajon segíthetnek? (2021)

A halálfélelem lelki okai. Erről beszélek, érdemes belenézned, különösen akkor, ha a pánikrohamaidban már jómagad is átéltél halálfélelmet.

További videók pánikroham és halálfélelem témákban

Pánikroham enyhítő praktikák pánikbetegség és pánikrohamok ellen. Láttad már?
Figyelemelterelés, egyike a legjobb pánikbetegség segítségnek

Szólj hozzá!